Mesto: Sala Amerikana, Dom omladine Beograda / Datum: 26.10.2014./ Foto: Filip Filipović / Video: Jazzin TV

bgdjazzfest_trecidan_tekst-1205

 

Portugalci  RED Trio samo na prvi pogled bi mogli da deluju kao „još jedan fri džez bend“ kome je okosnica izraza tvrda improvizacija lišena tematskih okvira i smernica.  Ništa lakše nego raspaliti hiperekspresivne pasaže po klaviru ili mu počupati utrobu, sve garnirano pratećom jurnjavom po setu bubnjeva ili duž/niz kontrabas; no biti originalan i upečatljiv u ovako apstraktnom izrazu hvale je vredno dostignuće.

Pijanista Rodrigo Pinheiro, kontrabasista Hernani Faustino i bubnjar Gabriel Ferrandini nisu ni matori ni prekaljeni, niti sa scene sa višedecenijskom tradicijom zapaženog avangardnog džeza. No ovi naizgled otežavajući fakturi nisu previše uticali na portugalsku trojku, koja je u svom izrazu napravila neke zaista dobre izbore. Individualne soloe su podredili grupnoj interakciji. Naspram očekivane mladalačke hiperekspresivnosti i paljbe, značajnu pažnju su posvetili i tihim pasažima u kojima pažljivo eksploatišu zvučne potencijale svojih instrumenata. Konačno, sam Pinheiro je pijanista specifičnog i upečatljivog stila koji voli da se vrti oko sablasnih fraza „iz zone sumraka“, sporih i teških udaraca u svim registrima, te akcentu na samom zvuku i više nego na linearnim soloima.

Beogradski koncert su ipak otvorili „crowd pleaser“ momentom – dakako veoma uslovno rečeno i po fri džez parametrima –raspaljivanjem iz sve snage, veoma glasno i energično, gradeći bogat zvučni zid pred pažljivom publikom. Kao da, makar na početku, nisu ništa hteli da prepuštaju slučaju, polako se zagrevajući za suptilnije i zahtevnije momente u svojoj muzici. A toga je dakako i bilo na svim nivoima, i opet najefektnije kada bi se bend spustio u sasvim tihe momente i „krčkajuću interakciju“ punu zvukova gudala, perkusija, prepariranog klavira. Pinheiro je na momente veoma efektno demonstrirao i klasičnu džezersku školovanost u smislu virtuoznih/brzih soloa, kombinujući ih sa zvučnim eksperimentima. Iako bismo mogli da istaknemo raznovrsnost sviračkih tehnika i visok nivo interaktivnosti, RED Trio najviše poentira u specifičnoj mračnoj, dramatičnoj boji zvuka, fino balansirajući između melodije i apstrakcije. Nakon završenog dugačkog komada bez predaha, bisu mesta nije bilo. Niti je bio neophodan – odsvirana je sasvim zaokružena celina.

 

bgdjazzfest_trecidan_tekst-1326

 

Sylvie Courvoisier i Mark Feldman su nas odveli na drugu stranu savremenog džeza, tamo gde su kompozicija i nešto strukturisaniji aranžmani polazište za improvizaciju. Neverovatna lakoća s kojom njihov kvartet prolazi kroz aranžmane, pedantnost i delikatnost svakog odsviranog tona, suptilne dinamičke varijacije…sve to je karakterisalo njihov repertoar, i još mnogo više. Teško je ovaj bend strpati u bilo koju fioku, čak i ako se dohvatimo za najšire odrednice poput „modern creative“ ili „avangardnog džeza“. Feldman i Courvoisier poseduju, svako ponaosob, fantastičan balans discipline i maštovitosti, na kome počiva specifičnost njihovog izraza.

Courvoisier je na momente klasičarka, a na momente ljuta avangardistkinja koja bije po klaviru; Feldman potera temu sa etno šmekom i iz nje krene u u furiozno džeziranje, dok prekaljena ritam sekcija basiste Scotta Colleya i bubnjara Billyja Mintza pokriva sve stilske opsege, od finog baperskog pulsiranja do frija. No uprkos raznolikim sviračkim i aranžerskim rešenjima, ovaj kvartet pleni pre svega visokim stepenom samokontrole. Čak i kada zađu u nešto slobodniju improvizaciju ili se okušaju u proširenim tehnikama sviranja svojih instrumenata, ne ostavljaju utisak da su se „otkačili“ i dali sebi na volju, već da su pre svega veliki stilisti koji delove zvučne slike pažljivo pozicioniraju u celinu.

Sveukupno, to ne kvari utisak spram uvreženog očekivanja da (džez) koncert valja počivati na vanrednoj ekspresivnosti i spolja vidljivom nadahnuću protagonista, izraženom u hektolitrima prolivenog znoja, grču na licu ili veni na čelu. Ako izuzmemo jedan (pre)dugački Mintzov bubnjarski solo, ovaj bend pre svega fino golica maštu slušaoca i drži ga pod punom pažnjom snagom vlastite muzike. Publika BDžF-a, koja se okupila u pristojnom broju za ovakav program, imala je sluha za oba koncerta i oba benda. Nije bilo galame, niti bežanije u sred koncerata, a aplauze bismo mogli okarakterisati kao iskrene i srčane. U Beogradu postoji kritična masa publike koja voli ovakve koncerte, i nadamo se da će BDžF nastaviti da neguje ovakve izvođače narednih sezona u još većem obimu.

 

 

2 komentara na “BDžF 2014 (3): RED Trio, Sylvie Courvoisier & Mark Feldman Quartet”

  1. Iako pripadaju istom muzičkom žanru, postoji velika razlika između ova dva benda. Dok Red Trio predstavlja samo pokušaj da se zvuči avangardno i “intelektualno”, kvartet koji predvode Sylvie Courvoisier i Mark Feldman predstavlja sam vrh modernog džeza. Nesporno je da se oseća potencijal kod mladih muzičara koji sačinjavaju Red Trio, kao što se primećuje i ogroman trud koji je rezultirao visokom tehničkom preciznošću. Međutim, to nije dovoljno da bi se svirao vrhunski free jazz. To je potrebno živeti da bi se imalo šta izraziti.
    Sylvie Courvoisier je prvi put u Beogradu i po meni to predstavlja najznačajniji događaj ovogodišnjeg festivala, pored Nils Wograma i Charles Lloyda, koje smo ipak imali prilike da gledamo u Beogradu prethodnih godina.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.