Christian Scott, poznat i po imenu koje (kako kaže) zvuči kao njegova muzika  – Christian aTunde Adjuah –   još jedna je od mladih modnih ikona džez sveta. Rođen u Nju Orleansu, laureat Edison nagrade za najboljeg internacionalnog džez muzičara i nominovan za Gremi nagradu kao džez trubač, kompozitor i producent. Jazz Times ga naziva „arhitektom nove komercijalno isplative fuzije“ što muzike same, što muzike u kombinaciji sa njegovim modnim stilom.

Čim uzmete album u ruke, energija kojom je album inspirisan, poprilično orijentisan na njegove korene – crne indijance iz New Orleansa, obuzme vas već samim umetničkim i grafičkim rešenjem naslovne strane i kasnije uz zvuke njegove dominantne trube odvede u potpuno novi kosmos.

“Christian aTunde Adjuah“ je prožet džez harmonizacijama, sa tendencijom ka post-roku. I na uho, neko ko ne poznaje moderan džez ne bi ni pomislio da je džez u pitanju i Christian taj svoj stil komponovanja naziva „stretch jazz“.  Njegova muzika ima džez bazu preko koje se nadograđuju boje različitih žanrova, kako on sam kaže – to je sviranje otvorenog uma. Uz fuziju post-roka i džeza mi i dalje čujemo blage uticaje njuorleanskog zvuka u njegovom fraziranju i akcentovanju, zbog čega album  nosi posebnu magiju.

Mladi Christian je medju profesionalcima poznat i po tome što koristi nečujan ton, koji on zove „whisper technique“. Scott je jednom priliko istakao da su svi njegovi idoli bili jedinstveni i između ostalog i po samom tonu koji je njima bio svojstven. On je svoj pronašao ne izražavajući ton,već ističući dah preko vibracija na usniku.

 

 

Nazivi kompozicija  prenose moć Christianovog shvatanja surove stvarnosti i načina na koji ga prenosi na muziku. Ako pređete pogledom preko listinga pesama videćete imena kao što su“Fatima Aisha Rokero 400“ koja se odnosi na seksualno zlostavljanje 400 Afrikanki iz Rokera 2004. godine. Snaga komada leži u moćnim razloženim i  blok akordima koji grade intenzitet i čine zvukove svih ostalih instrumenata neverovatno upečatljivim i dominantnim – pogotovo zvuk trube koji dominira u visokom registru.

Zatim numera „Trayvon“, koja je na albumu preimenovana u „When Marissa Stands Her Ground“ ; to je priča o ljudima koji nisu imali prilike da se izbore za svoj život i prava. Trayvon je tinejdžer koji je ubijen jer ga komšija nije prepoznao, dok Marisa služi 20 godina zatvora jer je pucala u plafon da uplaši muža koji je hteo da je ubije. Priča je veoma interesatno oslikana u krugu ritam sekcije sa  izraženim fank bekbitom, koji harmonski i akcentualno ima atmosferu marša. Zatim potpuno drugačija kompozicija sa orijentalnim prizvukom melodije, o prodaji žena u belo roblje – „Anuradha And The Maiti Nepal“ –  a tu su i druge koje vrlo slikovito pokrivaju neke od teških tema, kojih mlađe generacije nisu ni svesne.

S obzirom na to da je Christianova muzika isključivo instrumentalna , on koristi atmosferu i ton kako bi bliže dočarao priče koje želi da ispriča. U tome mu se pridružuje Matthew Stevens na gitari, koji možda nije dominantan kao Christian što se tiče jačine zvuka u miksu, ali mu pripada veliki broj melodijskih linija u temama. Zatim Jamire Williams na bubnjevima, Kris Funn na basu, dok ovog puta Lawrence Fields menja Miltona Fletchera na klavijaturi.

Ja sam osetila moć, inteligenciju i bes slušajući album; ženski doživljaj ovih tema je možda osetljiviji –  poslušajte i odgovorite, možda vi doživite nešto sasvim suprotno. Ja ću se potruditi da prenesem Christianu bar jedan deo impresija.

 

 

Spisak numera: CD 01 – Fatima Aisha Rokero 400; New New Orleans; Kuro Shinobi; Who They Wish I Was; Pyrrhic Victory Of aTunde Adjuah; Spy Boy; Flag Boy; Vs. Kleptocratic Union; Kiel; Of Fire; Dred Scott; Danziger. CD02 – The Berlin Patient; Jihad Joe; Van Gogh; Liar Liar; I Do; Alkebu Lan; Bartlett; When Marissa Stands Her Ground; Cumulonimbus; Away; The Red Rooster; Cara.

Muzičari: Christian aTunde Adjuah – truba; Matthew Stevens – gitara; Lawrence Fields – klavir, fender rhodes, harpsichord; Kristopher Keith Funn – bas; Jamire Williams – bubnjevi. Gostujući muzičari –  Kenneth Whalum III (I Do); Corey King: trombon (Of Fire), (Liar, Liar), (When Marissa Stands Her Ground), (Away); Louis Fouche: alt saksofon (Of Fire), (When Marissa Stands Her Ground).

 

4 komentara na “Christian Scott: Christian aTunde Adjuah (Concord)”

  1. Uzivao sam dok sam citao recenziju i ponovo slusao album. Skidam kapu svakome ko u Christian-ovoj muzici nalazi nesto interesantno, izazovno, kreativno… Ne sumnjam da ce ova mlada zvezda uskoro ponovo zablistati s naslovne strane omiljenog nam Downbeat-a.

    1. Da preciziram: skidam kapu svakome ko u Christian-ovoj muzici nalazi nesto interesantno, izazovno, kreativno – tome u zivotu nikad nije dosadno.

  2. sve Ok s txtom, ugodno iznenađenje, samo mslm Sofija, ne kužiš li ti da je ovaj post-rock moment kojeg apostrofiraš najobičnija šarena marketinška laža, da se tako izrazim…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


*

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.