Uspeh i dugovečnost jedne muzičke etikete u velikoj meri zavise od vizije, entuzijazma i strasti njenih osnivača. Pravi primer za to je izdavačka kuća Clean Feed koja je vremenom postala reper kvaliteta za većinu izdavača naklonjenih savremenom džezu i srodnim pravcima.
Za Clean Feed,u istoj ravni sa kvalitetom su kvantitet i kontinuitet. Tako je od osnivanja 2001. godine do danas, što govori da su vizija, entuzijazam i strast i dalje prisutni, a nema nagoveštaja ni da će ubuduće biti drugačije. U periodu od četrnaest godina u katalogu ove izdavačke kuće se namnožilo blizu 350 izuzetnih izdanja. Trend bogate produkcije je nastavljen i u 2015. godini, a broj od čak 11 naslova (10 CD-a i 1 LP), izdatih u roku od mesec dana može predstavljati samo „glavobolju”, za slušaoce koji se ne ograničavaju na površno preslušavanje ili praćenje jednog izdavača.
Predmet ovog specijala su pet izdanja post-džez i improvizovanog zvuka koja su se svojim kvalitetom i raznovrsnošću nametnula piscu ovih redova.
LAMA + Joachim Badenhorst: The Elephant’s Journey
Lama je savremeni džez trio kome je Clean Feed po treći put ukazao poverenje. Predvodi ga kontrabasista Gonçalo Almeida, iako se čini da je najistaknutija figura u bendu harizmatična Susana Santos Silva, na trubi i fliglhorni. Nakon saksofoniste Chrisa Speeda, ovoga puta pojačanje je belgijski klarinetista Joachim Badenhorst, već etablirano ime savremene improvizovane muzike u Evropi.
Kao i na prethodna dva CD-a, Lama predstavlja moderan džez izraz gde su komponovani elementi u skladnom odnosu sa improvizacijom. Nešto „klasičnije” melodije i poletni ritmovi susreću se sa elektronskim i elektroakustičnim zvučnim uzorcima, za koje su zaduženi kontrabasista i bubnjar Greg Smith. I pored spajanja na prvi pogled nespojivog, svaki zvuk, ton i gest pojedinaca su savršeno ukomponovani u jedinstveni mozaik, naravno uz izvesnu dozu nepredvidivosti i spontanosti. Joachim Badenhorst se kao pridruženi član istakao odličnom kompatibilnošću sa bendom, dodajući zvučnoj paleti nešto tamnije nijanse koje proizvodi na klarinetu, a posebno kontrabas klarinetu, praveći protivtežu koleginici na trubi. Albumom “The Elephant’s Journey” bend je pokazao zrelost i inventivnost svojstvenu mnogo starijim i iskusnijim grupacijama.
Muzičari: Joachim Badenhorst – klarinet i bas klarinet, Susana Santos Silva – truba i fliglhorna, Gonçalo Almeida – kontrabas, efekti i lupovi, Greg Smith – bubnjevi i elektronika
Spisak numera: Razor’s Edge; The Process; A Hunger Artist; Crime & Punishment; Murakami;. The Gorky’s Sky; The Elephant’s Journey; Don Quixote.
Dre Hočevar Trio: Coding of Evidentiality
Drugi autorski album slovenačkog bubnjara Drea Hočevara donosi malo drugačiji, reklo bi se inovativniji zvuk nego što je to bio slučaj s njegovim prethodnim izdanjem. Na “Coding of Evidentiality“ Dre je još svestraniji i kreće se se u širokom sviračkom i ritmičkom rasponu – od krajnje svedenog izraza i ustupanja prostora drugima, preko teksturalnih istraživanja, te apstraktnih i nepravilnih, pa sve do eruptivnih ritmova.
Dostojna zamena basiste Devina Starksa je američki čelista Lester St.Louis. Njegovo prisustvo donosi dah kamerne muzike i odražava se na ukupnu atmosferu albuma u najpozitivnijem smislu. Lester uspeva da nadomesti odsustvo basa, pa čak i da na neki način prevaziđe njegove mogućnosti, koristeći gudalo, prste i pomoćne objekte. Mladi belgijski pijanista Bram De Looze (24), i pored naznaka virtuoznosti, svoje prste više usklađuje sa konstantnim Hočevarovim transformacijama, često se i ritmički poigravajući dirkama i unutrašnjošću klavira.
Iz sveta elektronike pridružuje im se Sam Pluta, koji je i ranije imao izlete u oblasti džeza i elektroakustične improvizacije. Dovoljno je pomenuti njegove zapažene radikalne eksperimente sa trubačem Peterom Evansom. Ostaje nejasno iz kog razloga je Samova aktivnost ograničena samo da jednu numeru, s obzirom da je kroz idejnu, stilsku i zvučnu raznovrsnost, prezentovao prvoklasni futuristički džez, koga se ne bi postideli ni mnogo iskusniji eksperimentatori iz oba „tabora”.
Uspešna saradnja Clean Feed-a sa akterima slovenačke scene traje već godinama unazad kroz koncertne nastupe u Ljubljani, zajedničke projekte sa drugim muzičarima i albume pojedinih izvođača. Konačno je došlo vreme da se i Dre Hočevar, kao jedan od autentičnijih predstavnika koji potiče sa tih prostora, pokaže u punom svetlu i tako još više učvrsti svoju poziciju na međunarodnoj sceni.
Muzičari: Bram De Looze – klavir, Lester St.louis – violončelo, Dre Hocevar – bubnjevi, Sam Pluta – elektronika u “Critical Discourse Analysis (CDA)”
Spisak numera: Form of the Future Thought; Post Resonance 1j7-36; Critical Discourse Analysis (Cda) ; Representational Redescription;. Polymorphia; Cello Interlude Nº1; Second Portrait of the Exemplary.
Joe Hertenstein: HNH
Ponovo je jedan bubnjar na čelu trija. Joe Hertenstein posle pet godina izdaje drugi album u instrumentalnom sastavu, kratko nazvanom prvim slovima prezimena njegovih članova – HNH. Tu su još i kontrabasista Pascal Niggenkemper, izuzetno aktivan improvizator koji je i bendliderski debitovao na Clean Feedu, te takođe veoma zaposleni trubač Thomas Heberer.
Njihov drugi album je u velikoj meri ispunjem džez improvizacijom ukorenjenoj u tradiciji, uz povremena iskakanja u avangardno okruženje. Muzika je izuzetno živa, a muzičari konstantno angažovani. Thomas se umesto trube fokusirao na kornet, koji karakterišu topliji i mekši tonovi. U njegovim rukama osnovna boja instrumenta dobija i druge prelive. Slično je sa basistom i bubnjarem. Sva trojica, pored konvencionalnog pristupa instrumentima, melodiji i ritmu, pribegavaju i proširenim tehnikama i atipičnim zahvatima, bivajući oštriji, odsečniji i bučniji.
Dva nemačka i jedan nemačko-francuski muzičar su na aktuelnom albumu uspeli da spoje najbolje iz oba sveta – Amerike kao kolevke džeza, u kojoj trenutno žive i rade, i Starog kontinenta odakle potiču, sa kojim su neraskidivo muzički povezani kroz evropsku školu improvizacije, i kome se po svoj prilici stalno vraćaju.
Muzičari: Joe Hertenstein – bubnjevi, Pascal Niggenkemer – kontrabas, Thomas Heberer – kornet
Spisak numera: Wurste & Sozialsysteme; Threefold Collision 1; Pitch; Backwards; Glutamat & Menschenrechte; Centerpeace,; Threefold Collision 2; Let’s Flee; Nine E; Man On Wire; Loose Ends.
Sousa/Berthling/Ferrandini: Casa Futuro
Saksofonista Pedro Sousa, kontrabasista Johan Berthling i bubnjar Gabriel Ferrandini su vanserijski muzičari s karijerama u uzlaznoj putanji. Sva trojica se kreću temeljima koje su postavili velikani fri-džeza i improvizacije, ali se na tome ne zaustavljaju. Njihov talenat, umešnost, otvorenost i hrabrost, doveli su ih do nivoa kada se i za njih već sada slobodno može reći da imaju veliki uticaj na razvoj savremene improvizovane muzike.
Pedro Sousa je možda i najmanje eksponiran od sve trojice. Dosadašnja aktivnost mu je bila usmerena na Clean Feedovu podetiketu Shhpuma i angažovanost u sastavu PÃO ili Thurston Mooreovom triju, zajedno sa Gabrielom Ferrandinijem. Berthlinga najbolje znamo iz kraut-rok/fri-džez sastava Fire! ili eksperimentalnog post-rok benda Tape. Ove godine smo imali sreće da ga čujemo uživo na Ring Ring festivalu u Beogradu, u eksplozivnom triju Arashi, kada smo se neposredno uverili da je prava „zver” na kontrabasu. Ferrandinijevu skoro pa nestvarnu energičnost osetili smo na prošlogodišnjem Beogradskom džez festivalu, na izuzetnom koncertu njegovog matičnog benda RED Trio.
U tri numere i pedesetak minuta muzike ponuđen nam je energetski neo-fri-džez/impro koktel, oštrog, ali primamljivog ukusa. Potpuna potvrda pozitivnih očekivanja vidljiva je već na početku, iako su prvi minuti ispunjeni atmosferom napetosti i iščekivanja. Uzdržanost, međusobno opipavanje pulsa i ispitivanje terena se vrlo brzo transformišu u improvizacijski stampedo sačinjen od sukobljenih zvukova. Brzo uviđamo da povratka nema i da je kretanje napred jedini sled stvari, pa i u periodima kratkih pauza i prividnog smirivanja strasti. Svi akteri su maksimalno fokusirani i kao po pravilu sviraju bez ustupaka i „do kraja“.
Za pravi doživljaj ovakve muzike potrebno je strpljenje, koncentracija i tolerancija, „otvoreno“ i istrenirano uho spremno da istrpi tišinu i tenziju, sa jedne, ali i malo brže, tvrđe i nasilnije deonice, sa druge strane. Posle toga obavezno je sređivanje utisaka i ako se pojavi želja za puštanjem CD-a na ripit, misija ovih momaka se može smatrati ispunjenom.
Muzičari: Pedro Sousa – tenor i bariton saksofoni, Johan Berthling – kontrabas, Gabriel Ferrandini – bubnjevi.
Spisak numera: Durability; Utility; Beauty.
Double-Bass: This is Not Art
Retka je prilika čuti međusobno nadmetanje dva „teškaša“ u porodici duvačkih i žičanih instrumenata. Susret kontrabas klarineta i kontrabasa, posebno u rukama vrsnih improvizatora kao što su Jean-Luc Petit i Benjamin Duboc, predstavlja pravi izazov za slušaoce.
Oba muzičara od ranije imaju afiniteta prema minimalizmu, a specijalnost su im mali sastavi, dok se Benjamin može pohvaliti i sa nekoliko izuzetnih solo radova. S obzirom da su u samom vrhu francuske scene improvizovane muzike, putevi su im se često ukrštali na zajedničkim nastupima, a uspeli su da snime i dva duetska ostvarenja na kojima je Jean-Luc Petit svirao tenor i bariton saksofon.
“This is Not Art” je sledeći korak za njih, i po pitanju davanja primata kontrabas klarinetu kao vrlo specifičnom muzičkom oruđu, i zbog činjenice da im je ovo prvi duetski CD izdat za portugalsku etiketu. Čine ga dve duge improvizacije u kojima se obojica hrabro hvataju u koštac sa svojim instrumentima, čija je uloga ovoga puta podignuta na jedan viši nivo. U obe numere je primetna određena doza tenzije na koju se nadovezuju potmuli i vibrirajući zvuci. Kada dupli basovi ne simuliraju sporo valjanje talasa, onda brundaju i reže poput kakve zveri kojoj su uskratili slobodu.
Da li je u pitanju umetnost ili ne, potpuno je nebitno kada iz zvučnika dopire muzika koja uspeva da se približi publici i komunicira sa njom uprkos svojoj sirovosti i ogoljenosti. Jedno je sigurno – da su talasi preplavili obalu i da se zver oslobodila iz kaveza, a šta će se dalje dešavati ostaje nepoznanica, sve do nekog narednog izdanja.
Muzičari: Jean-Luc Petit – kontrabas klarinet, Benjamin Duboc – kontrabas
Spisak numera: Craftsmen I;. Craftsmen II
Harizma Susane Santos Silve uskoro na proveri:
31. Beogradski džez festival, četvrtak, 29.10. u 23h
Susana Santos Silva Quintet 🙂