Mesto: BAM klub, Beograd / Datum: 9. avgust 2022. / Foto: el gvojos

Dogodio nam se Hajden Čisolm, a onda nam se dogodio BAM! To je velika radost za beogradske džez afisinadose, ispunjenje dugogodišnjeg sna da Grad džeza ponovo počne da živi džezerski i između dva izdanja Beogradskog džez festivala.

Za one koji još ne znaju… Pre nekoliko godina u grad se doselio novozelandski alt-saksofonista i kompozitor Hajden Čisolm, umetnik briljantne karijere i neizmerljive energije. Od sredine devedesetih živeo je u Nemačkoj, snimivši do danas petnaestak albuma kao lider, dva autorska box-seta sa po 13 diskova, te još stotinak albuma kao sajdmen – dugogodišnji je stalni član kvarteta Root 70 Nilsa Vograma, kao i projekta Melanoia bubnjara Dejana Terzića.

Iz privatnih razloga rešio je da deo vremena provodi u Beogradu, iznajmio stan i ubrzo se „zaljubio“ u beogradski muzički život, ostvarujući kontakt sa našim mladim džez herojima, kao i majstorima kafanske svirke. Čisolm stoji iza Dortjol Festivala i Dortjol Sessions, kojim prilikama smo u Beogradu videli neke od njegovih prijatelja sa nemačke i evropske scene, neposredno je zaslužan za povezivanje sastava Schime sa čuvenim Moers Festivalom, gde su već dva puta nastupali (drugi put sa celim kamernim ansamblom Muzikon) kao i za izbor kelnskog Subway Jazz Orchestra da prošle godine izvodi muziku Marije Šnajder na Beogradskom džez festivalu. On ih je, naime, preporučio autoru ovih redova.

 

 

Nekoliko godina je maštao da u Beogradu pokrene i pravi džez klub i to ostvario ovog proleća. Znajući šta planira, nisam sumnjao da će taj klub, koji je dobio ime BAM (Belgrade Music Academy) i nalazi se u Jevrejskoj ulici na Dorćolu, imati sve karakteristike vodećih klupskih džez prostora u Evropi, poput austrijskog Porgy & Bess, amsterdamskog Bimhuis, ili minhenskog Unterfahrt. Po ambijentu najviše liči na poslednje naveden. Gete institut u Beogradu je klubu donirao pravi koncertni klavir na desetogodišnje korišćenje – instrument koji je bio retka zverka u beogradskim klupskim prostorima još od Džez kluba Doma omladine osamdesetih! U klubu je već svirao sjajni američki saksofonista Stiv Harington, četvrtkom se održavaju džem-sešni koje vodi Sava Miletić, a 8. i 9. avgusta nastupio je Dejan Terzić sa kvartetom Axiom, u kom su još Kris Spid (saksofon, klarinet), Bojan Zulfikarpašić (akustični klavir i preparirani Rhodes) i Met Penman (kontrabas).

Bilo je fenomenalno. Najpre, tokom ove dve večeri čuli smo više kvalitetnog džeza nego na nekim izvikanim džez manifestacijama u Srbiji. Takođe, osim „obične publike“, kroz klub je prodefilovalo nekoliko desetina muzičara – profesionalaca i studenata – koji su razumeli da je ovo izvanredna prilika i da nešto nauče i da daju direktan doprinos uspehu ovog programa, u smislu kritičnog broja posetilaca potrebnog da atmosfera u klubu ključa. Puno je bilo obe večeri, što se nije baš često dešavalo u gradu u nekim ranijim prilikama kada ulaz nije bio besplatan.

 

 

Dejan Terzić odabrao je beskompromisan repertoar. Okosnicu je činila muzika sa njegovog drugog albuma sa Axiom Silent Dancer, koji je objavila renomirana italijanska kuća CAM Jazz u proleće 2021. godine. To je uobičajena stvar svuda u svetu – bend je na turneji i predstavlja svoj aktuelni program. No nije česta u Beogradu – mnogi vlasnici tzv. klubova davali su u prošlosti sebi za pravo da bendu sugerišu kakvu svirku žele kako bi zadovoljili mejnstrim goste (čitaj: standarde, bogoumilnu muziku…) A tipični gosti tih mesta bi uglavnom larmali, bez poštovanja prema umetnicima. (To se nažalost desilo i Terziću kad je 2006. nastupio sa sastavom Underground…)

Ne i ovog puta! Eklektičan Terzićev rukopis kao i karakter angažovanih muzičara zahtevali su „nepreglasan“ zvuk, što nosi opasnost da će vas priča u publici poklopiti. Ipak, svi u publici su ćutali dok je bend svirao – da ne bi propustili nijedan igrivi ton Spida ili Zulfikarpašića, fino složenu harmoniju, Penmanove zemne boje, niti Terzićev uzbudljivi poliritam. Bez ulaženja u pojedine numere, opšti opis bi bio sledeći: program sastava Axiom čini savremena muzika koja je bliža evropskom poimanju intrigantne melodije i obogaćene harmonije, nego gruvu američkog mejnstrima. Terzić je liričan kompozitor (mada je samo jedna numera u programu bila baladna, „Reve de Voler“), a takvi su i njegovi partneri – čak i kada sviraju agresivnije, ne osećate da žele da vas razbiju.

Kris Spid je velemajstor saksofona koji svoju umetnost gradi promišljenim melodijskim rešenjima i bojom, umesto saksofonskih brzalica – vrlo malo vratolomija ćete čuti od ovog muzičara. Bojan Z izvanredno balansira između akustičnog klavira i Rhodesa. Akustični klavir češće koristi, ali razliku u odnosu na tipične džez kvartete zapravo pravi Rhodes, kojim manipuliše sa velikim autoritetom. Penman je idealan basista u smislu da precizno sledi uputstva lidera i svira funkcionalno besprekorno, bez mnogo solo izleta. Terzić je, konačno, mađioničar poliritma i zaista svira muziku: umesto dum-dum i sik-sik, njegovi timpani i činele su baš lepo obojeni, predstavljajući i harmonski, osim ritmičkog elementa ovog kolektiva.

 

 

U projektu Axiom nema folklora, ali folklor nije zaobiđen ovih večeri. Oba puta čuli smo Dejanov fenomenalni aranžman međimurske narodne pesme „Rožica sem bila“, koji je 2006. godine predstavio na prvom albumu kvarteta Underground, prvi čemu je prve večeri Spid svirao saksofon, a druge klarinet. Takođe, u nešto duži program druge večeri uključili su i Bojanovu legendarnu kompoziciju „Zulfikar-Pasha“, koju je prvi put snimio još na albumu Koreni, 1999. godine. Ova dva ukusa dala su beogradskim nastupima lepu ekskluzivnost, prikazujući i Dejanove/Bojanove sklonosti stečene rođenjem, ali i organsko uklapanje Krisa i Meta u balkanski dert. Kris je, naime, u „Ružici“ istinski briljirao!

Kao bonus smo druge večeri čuli i kratki, neočekivani džem sešn srpskih kolega u kome su učestvovali Rastko Obradović (saksofon), Katarina Kočetova (klavir), Milan Nikolić (bas) i Bogdan Đurđević (bubnjevi). Taj detalj suštinski je zaokružio ideju koju će, nadamo se, uspešno promovisati BAM klub. Sledeći koncerti su već zakazani: 23. i 24. septembra u klubu će nastupiti Nils Wogram Root 70 – sa Hajdenom Čisolmom na alt-saksofonu, domaćinski!

 

 

Prikaži ovu objavu u aplikaciji Instagram

 

Objava koju deli jazzin.rs (@jazzinrs)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


*

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.