Pijanistkinju Dušicu Cajlan gledaćemo na Ring Ringu u nedelju 26. maja u Jevrejskom kulturnom centru “Oneg Šabat”. Ona će nastupiti sa C / W | N trijom koji uz nju čine saksofonista Georg Wissel i Etièn Nillesen na udaraljkama, poslednje festivalske večeri ovogodišnjeg, 28. festivalskog izdanja. Dušica Cajlan rođena je u bivšoj Jugoslaviji, u Zemunu, studirala klasični klavir u Podgorici, da bi se 1991. preselila u Nemačku, gde danas živi i radi. U njenoj biografiji dostupnoj na Wikipediji stoji da je 1996. počela da se bavi novom improvizovanom muzikom, mada sama kaže da nije postojao neki poseban prelomni trenutak, već “stalno interesovanje za nove forme, nove oblike, nove zvukove”.
U Beogradu ćemo vas gledati sa vašim C / W | N trijom. Kao bend koji je naklonjen slobodnoj improvizaciji, na koji način razmišljate o konceptu vaših nastupa i albuma? Da li jednostavno izađete na binu i svirate “na prvu” ili do izraza dolazite kroz neku formu dogovora, konsultacije, koncepta?
U našem triju koji se bavi samo sa slobodnom improvizacijom ne postoji koncept, dogovor niti konsultacija. Na probama se fokusiramo na razna umjetničko muzička pitanja i predstave kao što su: da li postoji 3D zvuk i kako ga postići? Odnos između linije i tačke u zvukovnom smislu, odnos između svirača, neovisnost svakog pojedinca, a uprkos tome sa drugima biti. Na koncertu sviramo isključivo bez dogovora ili koncepta.
Kako vi lično, kao instrumentalistkinja, razmišljate o vašem sviranju i idejama koje ćete primeniti na koncertu?
Ja se bavim stalnim istraživanjem zvukovnih mogućnosti i to pogotovo u unutrašnjem djelu klavira u kojem je i rezonantno tijelo. Bavim se odnosima između vibracija, materijala sa kojim djelujem i sviračke tehnike. Tako nastaje samo moja paleta zvukovnih boja koja se stalno razvija i, sa kojom ja kao slikar stvaram zvučne apstraktne slike. Improvizacija je stvaranje u trenutku sa svim vašim muzičkim predstavama, uticajima i iskustvima, kao individualni proces i kao grupni proces u kojem se ogleda vještina, otvorenost, iskustvo i sloboda u muzičkoj komunikaciji, što samo na naš jedinstven način i zvukovni izraz se odvija u našem triju.
<iframe style="border: 0; width: 100%; height: 120px;" src="https://bandcamp.com/EmbeddedPlayer/album=3466091970/size=large/bgcol=ffffff/linkcol=0687f5/tracklist=false/artwork=small/transparent=true/" seamless><a href="https://handaxe.org/album/c-w-n-thirty-nine-fifty-five">C/W|N Thirty Nine Fifty Five by Georg Wissel, Dušica Cajlan, Etienne Nillesen</a></iframe>
Gledaćemo vas na festivalu Ring Ring, koji postoji već 28 godina i posvećen je “novoj muzici”. Sam Ring Ring traje otprilike koliko i vaša karijera u ovim stilskim okvirima. Kako vi doživljavate samu ideju “nove muzike” danas?
Nova Muzika se najbolje moze opisati kao nenormativna, otvorena muzička praksa. Umetnička praksa koja omogućava da ono što je ranije bilo trivijalno, neprimećeno, možda bezvredno, postane predmet izraza i umetničkog formiranja.
Rođeni ste u Zemunu, tadašnjoj Jugoslaviji, ali praktično čitav odrasli život ste u Nemačkoj. Kako u ovoj zemlji živi muzičar/ka koji se bavi improvizovanom muzikom?
Nemačka je jedna od rijetkih zemalja u svetu koja jako puno ulaže u savremenu muziku, a tu spada i Improvizovana muzika. Postoje razne mogućnosti za finansiranje projekata, na bazi grada, pokrajine i države, pored stipendija. Za ostvarivanje vašeg projekta, morate imati dobru ideju, visok stvaralački nivo i vremena zahtjevanog da pišete. Improvizovana muzika je postala dio sadašnje savremene muzike u svakom slučaju i postoji jaka scena u cijeloj Nemačkoj u kojoj se mnogi poznaju, surađuju i razmjenjuju.