Poljska ima prebogatu džez istoriju, protkanu muzičkim draguljima nemerljivog uticaja čak i u svetskim okvirima. Nasleđe je ogromno i pruža današnjim muzičarima odličnu osnovu za rad, ali im daje i zadatak da nastave sa održavanjem visokog nivoa slavne prošlosti.
Takva scena je zadnjih godina iznedrila izvestan broj sastava koji se ističu zanimljivim viđenjem tradicije, ali i istraživanjem nepoznatih i nepredvidivih zvučnih prostora. Jedna od takvih postava je Enterout Trio, koji čine Piotr Mełech na klarinetu i bas klarinetu, Adam Wróblewski na violončelu i Sebastian Grzesiak na bubnjevima. Činjenica da su u pitanju mladi muzičari i da je ovo njihov debi, izdat u sredini koja se može pohvaliti vanserijskim izdanjima i jakom konkurencijom, može redukovati naša očekivanja. Međutim, trio još jednom dokazuje da je savremeni poljski džez na zavidnom nivou i da ne oskudeva u novim, mladim snagama.
Album je sazdan od osam tema, šest snimljenih u studiju i dve sa klupskog nastupa u Poznanju prošle godine. Momci iz Enterout trija odaju utisak potpune sviračke ležernosti i lakoće isporučivanja uzbudljive muzike. Oni ne beže od prošlosti, ali je i ne izrabljuju u nedostatku ideja, već u stilu iskusnijih kolega vešto koriste njene tekovine, prilagođavajući se savremenim konzumentima i sadašnjem vremenu, krajičkom oka gledajući u budućnost.
U njihovom izrazu se mogu prepoznati reference pomenute poljske džez scene oličene u kontrastima svetla i tame, radosti i patnje, melodije i apstrakcije, dubokih i melanholičnih deonica i ritmičkih vožnji od kojih zastaje dah. Prisutni su i uticaji holandskih avangardnih džezera današnjice sa kojima Melech i Grzesiak imaju plodnu saradnju. Čelista Wróblewski celoj priči daje klasičarski šmek i na taj način je čini još intrigantnijom.
Momci nenametljivo postižu fin balans između virtuoznih izleta i konkretnih, efektnih i jednostavnih zvučnih segmenata. Stiče se utisak da su kompozicija i improvizacija, klasika i džez, tradicija i savremena stremljenja, konvencionalni i eksperimentalni pristup, ovde gotovo prirodno postavljeni u jednoj ravni.
Avanturizam i momenti lucidnosti su itekako prisutni, naročito u trenucima promene raspoloženja i evoluiranja tema. Ovo posebno dolazi do izražaja u dve najduže numere na CD-u – uvodne vožnje Terminus i uživo izvedene Ksiêżycowy, koja je savršeno oličenje nesputane energije i besa. Na jednom mestu možete osetiti doživljaj živog nastupa, kao i lepotu studijskih, do perfekcije dovedenih snimaka, a ceo album se sluša u istom dahu.
Kao i kod gotovo svih kvalitetnih džez izdanja, Pink Ivory je podložan različitim, nijansiranim viđenjima u zavisnosti od raspoloženja, broja preslušavanja, afiniteta publike… To mu još više daje na značaju, obezbeđuje dugovečnost i pruža odličnu osnovu za neka buduća izdanja. Prvenac Enterout Trija pruza zadovoljstvo uz određenu dozu zabave, ali i intelektualnog izazova, i kao takav može privući najrazličitiju publiku. Više nego dovoljno za jedan debi.
Piotr Mełech – klarinet i bas klarinet
Adam Wróblewski – violončelo
Sebastian Grzesiak – bubnjevi