Klavirski džez se u najvećem broju slučajeva povezuje sa formatom klavirskog trija, koji je među džez pijanistima nesumnjivo omiljeni vid izražavanja. S pravom se isti format često posmatra i kao reprezent esencije žanra, koji ga istovremeno predstavlja na najsažetiji i najefektivniji način. Vremenom je piano trio (koji se podrazumevano sastoji od klavira, basa i bubnjeva) u pristupu materiji proživeo brojne transformacije (puritanci bi verovatno gunđali ako bismo pomenuli prirodnu evoluciju) – od  postavki Oscara Petersona i Hanka Jonesa, koji su na divan način poštovali tradiciju, preko nemerljivo značajnih i uticajnih Billa Evansa i Keitha Jarretta, do potpuno demokratičnih i nekonvencionalnih bendova Matthewa Shippa ili Vijaya Iyera.

Pijanista Filip Biulatović spada u mlađu generaciju beogradskih džez muzičara, koji su se nakon školovanja u inostranstvu mahom vratili u grad i tako oživeli učmalu klupsku scenu, koja se godinama unazad vrtela oko istih, ne previše entuzijastičnih likova. No kakva-takva klupska scena uvek je postojala i, u najvećem broju slučajeva, služila kao prijatna pozadina za ćaskanje i ispijanje koktela i malih piva u sterilnom okruženju.

Mladiće koji su stigli, osim energije i ambicije za instrumentalističkim dokazivanjem, od postojeće strukture razlikuje i potencijal da naprave i ostave zaveštanje vremena i uslova u kojima su se bavili džezom. Drugim rečima da svoju muziku, pa makar to bilo i na uštrb minimalca koji se dobija za subotnju gažu u nekom klubu, snime i predstave potencijalnom slušaocu. Bulatovićev  je album “Live at Bechstein Centrum” mlada nemačka kuća Alla objavila još 2009, a izdanje o kome pišemo je zapravo uvozno, jer za Srbiju ne postoji niti izdavač niti distributer. No, u svakom slučaju bi bilo šteta da materijal ovako solidnog zvučnog kvaliteta, koji, i nakon više od četiri godine, Bulatovića kao muzičara vrlo dobro predstavlja,  ostane van vidokruga ovdašnje javnosti.

 

 

Muzički sadržaj je na tragu onih prvopomenutih strujanja klavirskog džeza iz uvoda teksta. Sedam kompozicija odsvirano je u tradicionalnom sving i baladerskom maniru i zvuče kao Filipov diplomski rad koji je kod mentora prošao sa visokom ocenom. Pijanista je imao sreću da nastupi sa dva jako talentovana i sada već prilično renomirana ispisnika (kao i sam pijanista) Kelnske muzičke akademije, što je evidentno već na uvodnom up-beat swingu “Tiny” (kako je Filip pokušao da prevede srpsku uzrečicu ‘sitno!’ koju podvrskujete upleteni u kolo), gde je zanatska umešnost i Makedonca Dragana Trajkovskog  i nemačkog Kolumbijca Rodriga Villalona zaista nesporna.

Bulatovićeva autorska kompozicija “In Love” (odnosno “In Loved” kako ju je originalno pogrešno krstio, a tako i ostavio na omotu albuma) zaista verno dočarava osećaj zaljubljene zanesenosti. Uz nju, diskretno latino orijentisana “Brasil” i posebno završna “Street Changes”, iako u ritmički i harmonski potpuno konvencionalnom izrazu, ipak iscrtavaju konture Filipovog mogućeg autorskog izraza, ako se pijanista zadrži u baperskim vodama. “Street Changes” sadrži vešto harmonizovanje glavne teme, ‘trik’ koji je Bulatović uspešno usavršio, te ga i često koristi prilikom soloa dodajući pritom tenziju i dinamičnost izvedbi.

Suptilnost ali i sveukupni ekspresionistički dojam u izvedbi dve balade “B Minor Waltz” i I “Thought About You” duguju, pored Filipove umešnosti i izuzetno toplog tona odličnog koncertnog klavira, podjednako i Trajkovskom i Villalonu. Baš kao što je interakcija između soliste i ritam sekcije, na nešto čuvenijim snimcima pomenutih komada Billa Evansa i Keitha Jarreta, za rezultat imala ništa drugo do soničnog i emotivnog trijumfa.

I sam Filip, na omotu, odbacuje bilo kakvu pretencioznost ovoga izdanja. Naravno da na godišnjem nivou u svetu izlazi pregršt snimaka ovoga tipa i kvaliteta, i ono neće Bulatovića na prečac izbaciti u džez orbitu. Besprekorno izvedeni repertoar uverava da je mladi pijanista vičan visokim standardima interpretacije; sledeći korak koji se očekuje je akcentovanje autentičnosti, kako u izvođačkom tako i autorskom pogledu.

 

 

Spisak numera: Tiny; B Minor Waltz; In Loved; SOS; Brasil; I Thought About You; Street Changes.

Muzičari: Filip Bulatović – klavir; Dragan Trajkovski – kontrabas; Rodrigo Villalon – bubnjevi.

 

Jedan komentar na “Filip Bulatović: Live at Bechstein Centrum (Alla)”

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


*

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.