Na četiri albuma sa prestižne mančesterske etikete Gondwana records, koja su potpisniku ovih redova u poslednje vreme privukla pažnju, primetno je koegzistiranje akustičnih instrumenata na strani džeza ili savremene klasične muzike (u jednom slučaju) i digitalnog/analognog oruđa na strani elektronskog i elektroakustičnog zvučnog spektra. Uz pomoć takvog arsenala stvorena je kompaktna smesa sastojaka oličenih u ritmičnosti, melodičnosti i minimalizmu. Tu svaka sličnost prestaje, s obzirom da sva četiri CD-a, pored pomenute osnovne baze, sadrže i specifične sastojke, koji u ukupnom zbiru daju raznolike, ali podjednako primamljive i uzbudljive ukuse.
Forgiveness: Sloboda i nepredvidivost
Prvi na listi slušanja je bio trio Forgiveness (Jack Wyllie – Portico Quartet, Szun Waves, JQ i Richard Pike), sa svojim debitantskim albumom nazvanim “Next Time Could Be Your Last Time”. Muzika je pažljivo napisana, ali sa određenom dozom slobode i nepredvidivosti, ostvarenim interakcijom na visokom nivou i eksperimentisanjem u studiju. Wyllievi prepoznatljivi – poletni, a istovremeno i hipnotički tonovi na saksofonu i flauti, savršeno pristaju uz atmosferična elektronska ritmičko-melodijska poigravanja ostala dva člana, stvarajući blagi psihodelični ugođaj. Kroz 11 numera kristalno čiste produkcije, momci sa lakoćom „mapiraju“ čudesne pastoralne predele kakvi se retko viđaju i kojima se uvek valja vratiti zbog skrivenih lepota vrednih divljenja.
Svaneborg / Kardyb: Uticaji kraut-roka i elektronske strane post-roka
Sledeći su na red došli Svaneborg Kardyb duo, koji čine danski muzičari Nikolaj Svaneborg na Wurlitzeru, sintisajzerima i klaviru i Jonas Kardyb na bubnjevima i perkusijama, potpomognuti gostujućim imenima na gitari i trubama. Muzika na njihovom albumu pod nazivom “Over Tage”, bila je dovoljno zanimljiva, primamljiva i upečatljiva da im obezbedi zasluženo mesto u višečlanoj porodici ostrvskih izvođača. Deset dozirano dinamičnih tema ispunjenih delikatnim melodijama i još delikatnijim ritmovima, kreću se oblastima bliskim skandinavskom džezu. Međutim, ovde nema očekivane eteričnosti, već je struktura čvrsta, konkretna i jasna, a tome posebno doprinose primetni uticaji kraut-roka i elektronske strane post-roka. U međuigri stabilnih bubnjeva i perkusija sa neretko razigranim dirkama akustičnog i električnog klavira, ovaj duo prezentuje muziku za dugotrajno slusanje i uživanje.
Sunda Arc: Organski spoj elektronike i akustike
Duo Sunda Arc (Nick Smart i Jordan Smart – Mammal Hands), svojim izdanjem “Night Lands”, nekako su se prirodno uvrstili među ekskluzivce sa Gondwana records. U odnosu na prethodna dva, njihov album deluje “najelektronskije”, ali time nikako ne gubi na maštovitosti i raznovrsnosti. Akustika, prisutna u manjoj meri, vešto je zakamuflirana elektronskim manipulacijama, bez umanjenja organskog karaktera muzike, iskazanog kroz melanholičnost koja provejava u “šupljinama” hladnih digitalnih bitova. Majstorskim prožimanjem nekada teško spojivih oblasti, Sunda Arc povećava šansu da njihovu ritmičnu muziku obogaćenu zvucima saksofona, bas klarineta i klavira, “prigrle” poštovaoci suprostavljenih zvučnih tabora.
Portico Quartet: Složeni minimalizam
Poslednji, ali ne i najmanje bitni na listi, ovoga puta u proširenom sastavu sa gudačima, su dobro znani veterani Portico Quartet, koji su rearanžirali svoj prošlogodišnji trodelni dugosvirajući album “Terrain”. Živi snimak iz Studija “One”, inače dostupan i u video varijanti, otkriva nam novu – “usložnjeniju” dimenziju minimalizma kada je u pitanju ovaj veličanstveni bend. “Terrain Extended” je prava poslastica, kako za poštovaoce zvučne slojevitosti i “magije ponavljanja”, tako i minimalističke muzike uopšte, bilo da govorimo o minimalizmu u klasičnoj, elektronskoj ili džez muzici. Portico Quartet (Ensemble) perfektno uspostavljenim balansom miri ukuse i pravi još jedan korak napred u svojoj zavidnoj karijeri.
Evidento je da za etiketu Gondwana records ove godine nije bilo predaha, što se može reći i za ljubitelje savremenog džeza koji koketiraju sa raznovrsnom elektronikom, kao i obratno. Kontinuitet u izdavanju upečatljivih komada muzike održavan je tokom cele godine, ali nikada nauštrb kvaliteta. To svakako stavlja na slatke muke aktivne i pažljive slušaoce, koji bi se možda posvetili muzici i nekih drugih izdavačkih kuća. Kako stoje stvari, kada se jednom zakorači u Gondwanin svet ispunjen savremenom muzikom visoke klase, tu se i ostaje.