Najpre su se potrudili da budu sledeće ime koje će jedinstvenom pojavom razjariti muzičku javnost, tradicionalnu zgroženu svime što iole podseća na omraženi progresivni rok. Imali su odvažnost i vrcavost duha Rock in opposition/avant-prog perjanica, rešenost Zeuhl pionira u istraživanju autentičnih struktura, i neskrivenu ljubav prema graničnoj oblasti progresivnog roka i fjužn-džeza, ali ne i „bore da to i dokažu“.
Budući da su na sceni još od devedesetih, Guapo su imali prilike da prisustvuju vaskrsnuću svih stilova žanra tokom 90-tih, kao i idejnom i izražajnom posrnuću njegove glavne struje (Dream Theater, Queensryche…), te da iskustvu izvođača i muzičara dodaju mudrost koju su stekli nastupajući (i na druge načine sarađujući) sa avanturistički nastrojenim autorima i bendovima. Fantomas, The Melvins, Dalek, Earth, Neurosis, Isis, Sunn o)), Khanate, The Muffins, Meshuggah, Ruins, Swans, Hella, Lightning Bolt, Ulver, The Mars Volta i druge jedinstvene pojave na rok tržištu, s kojima je Guapo ostvarivao kontakt, zbog svojih metal i prog korena su gotovo u potpunosti ignorisane od strane „ozbiljne“ muzičke štampe vazda nespremne da prigrle inovacije.
Guapo ne beže od žanrovskih odrednica i svojim radom ne ostavljaju utisak preterane brige da li će ih mediji oceniti kao progresivne, regresivne, anti-tradicionalne tradicionaliste ili tradicionalne anti-tradicionaliste. Svoj zvuk su pažljivo gradili i oplemenjivali osluškujući sebe, saborce i vreme, ostvarujući visoke domete remek-delima poput „ Five Suns“ i „Black Oni“. Ovom trasom kreću se i na novom albumu „History of The Visitation“- koriste izražajni spektar RiO stila koji može da obuhvati sve od Sun Ra, Stravinskog, drugog vala Bečke škole, svih džez derivata i formata popularnih pesama. Zvuk je u isto vreme i „cheesy“ i izvoran, i prihvatljiv i neuhvatljiv, ritmički i strukturno užlebljen u avant-prog korito i pomeren van prog terena.
“The Pilman Radiant“ je perkusivna prog-neman zasnovana na konvencionalnoj strukturi pop-rok pesme, koja se zajedničkim zalaganjem kolektiva otima šablonu žanra, u isto vreme ga i glorifikujući, poigravajući se horizontom očekivanja slušaoca i sve maskirajući narastajućom tenzijom, koja će se tek u poslednjoj sekundi pesme razrešiti (ili će nam barem takav utisak ostaviti). Apstraktno i gotovo elektro-akustično ispričana „Complex #7“ i oscilatorska magija uvoda u „Tremors From The Future“, u stilu Keitha Fullerton-Whitmana, vode nas u potpuno drugačije muzičke terene, da bi nas opet vratili do dveri omraženog nam prog-roka.
Šalu na stranu, kreativni dosluh između članova benda je neverovatan – iako je materijal komponovan i strogo uokviren, takav je postao kroz zajedničko psych/prog džem pregalaštvo personalno osveženog sastava. Maestralno živo izvođenje “Five Suns“, kako dodatak albumu, stilski i idejno nadovezuje se na novi materijal i učvršćuje celovitost „History of The Visitation“ izdanja.
Ako verujete u „dobar“ prog i nekad ste ga slušali (ili idete toliko daleko da i drugima priznate da ga još uvek slušate i priznajete kao žanr), a niste imali prilike da čujete Guapo, ovaj album je krajnje reprezentativni prikaz grupe koja „ima šta da kaže“. Ako su ,sa druge strane, vaše tinejdžerske godine obojene pank, indi i drugom „street-wise“ estetikom i grozite se „rok dinosaurusa“ zaobiđite ovaj album u što širem luku, zato što postoji realna mogućnost da vam se svidi.
Spisak numera: The Pillman Radiant – i. Visitation, ii. The Divine Vessel, iii. Wriggling Magne, iv. Mosquito Mange, v. Divine Vessel’s Reprise; Complex #7; Tremors from the Future. Bonus Live DVD: Five Suns; King Lindmore.
Muzičari: Emmet Elvin – Fender rhodes, orgulje, sintisajzer, harmonijum, gitara; James Sedwards – bas; Kavus Torabi – gitara, santoor; David J. Smith – bubnjevi, udaraljke, klavijature, Drum kit, percussion, additional keyboard, santoor. Gosti: Thomas Frasier Scott – sopran i alt saksofon, flauta, klarinet, oboa, fagot; Dave Newhouse – baritone i tenor saksofon, bas klarinet, alt flauta; Chloe Heringon – fagot; Sarah Anderson – violina, viola; Geri McEwan – violina; Sam Morris – francuska horna; Emma Sullivan – truba; Antti Uusimaki – klavijature i efekti.