Inzinzac-cover-smallProšlo je više od 30 godina otkako je saksofonista/glumac/slikar John Lurie snimio debitantski album The Lounge Lizards sa urnebesnim Artoom Lindsayem i njegovom škripavom gitarom, na talasima nadiruće no-wave scene; 20 godina od Zornovog tada revolucionarnog albuma Naked City na kome se ređaju brzopotezne džez-metal numere; i konačno, nešto više od 10 godina otkako su njujorčani Gutbucket snimili debi album i stilski zaokružili trend kombinovanja džeza sa pank/metal estetikom.

Ukratko, sasvim dovoljno vremena da kontrakultura polako pređe u stilizovani mejnstrim. Mnogi će bendovi danas koristiti kovanicu „pank-džez“ ne bi li istakli kako su veoma „opaki“ i „na ivici“, a da to i nema bogzna kakvog pokrića u samoj muzici (na pr. Soil & Pimp Sessions). Kod drugih će takav opis biti merodavan, ali su stilske odlike pozajmljenih žanrova upakovane u relativno blagu, urednu i prihvatljivu formu (britanci Acoustic Ladyland, Led Bib…).

Filadelfijski bend Inzinzac na svom istoimenom debiju vraća veru u moć neprerađene, sirove energije u džezerskom kontekstu, i urnebesno zabavne interakcije saksofona i gitare. Njihova muzika nije previše originalna i lako je prepoznati već pobrojane uticaje sa njujorške scene; no realizacija je toliko srčana i besprekorna, da vam sitničavi kritičarski diskurs ubrzo postane krajnje irelevantan.

Frontmen benda i autor kompozicija je francuski gitarista Alban Bailly koji se 2005. nastanio u Filadelfiji i započeo proboj na tamošnjoj sceni. U ovoj avanturi pridružili su mu se sopran/tenor saksofonista Dan Scofield i bubnjar Eli Litwin. Inzinzac nema basistu, i to je jedan od njihovih najjačih aduta. Nekom drugom ili drugačijem bendu ovo bi bio hendikep, no filadelfijska trojka je umešno rasporedila postojeće instrumente u zvučnoj slici.

Gitara je „otpanjena“ i njen praštavi zvuk pokriva čitav frekventni opseg, no po prirodi stvari basovi joj zvuče oštro i negostoljubivo. Tu je i ugodan kontrast starinsko-džezerskog zvuka gitare i pravoverne rokerske distorzije, koja priziva asocijacije na rane Gutbucket radove. Scofield zvuči ubedljivo na oba instrumenta, premda sopran saksofon naročito podiže tenziju u paleti agresivnih zvukova koji izleću iz zvučnika i paraju uši.

Repertoar je stilski i kvalitativno veoma ujednačen. Među mojim favoritima su Chapi Chapo s istočnoevropskim neparnim ritmovima i vrcavom melodijom, te dugometražna Limuriem s pseudo-patetičnim melosom koji se probija kroz sirovi gitarsko-bubnjarski krš. Na sličnom tragu je i kompozicija Dobro, koja poentira visokim registrima saksofona u sporom ritmu i improvizovanoj razradi teme, da bi kulminirala u ekstatičnoj kakofoniji zvukova sva tri instrumenta.

Kada se podvuče crta, teško je uočiti dominantne teme i melodije koje bi ponele titulu „singla“ ili „hita“. Energija i buka odnose blagu prevagu nad delikatnošću autorskog rada, ali kombinacija svih tih elemenata je ono što daje čar muzici Inzinzaca. Kao da pomešate nekoliko svojih omiljenih jela, jako ih začinite, i mahnito jedete tanjir za tanjirom. Možda i nije baš po propisima, ali ko će tome odoleti?

Alban Bailley – gitara

Dan Scofield – sopran i tenor saksofon

Eli Litwin – bubnjevi

11 komentara na “Inzinzac – Inzinzac (High Two)”

  1. Neznam, moram poslusati. Nikola kod mene imas sve petice, zaista sve super pohvale za ovaj sajt. Jedino, i to mi nikako nije jasno… kako je ta ispod prosjecna grupa Gutbecket usla u tvoje srce i tvoj mozak. Bez ljutnje, to je ipak samo misljenje… he, he, he…

  2. To je proslost, onda je sreo mene. Salim se, Gutbecket uzivo su poseban dozivljaj. I to ne dzez koncerti, nego muzicki performansi kojima su skloni – susret animacije i muzike. Ostalo sto je njihova diskografija, slozicu se ispod je proseka. Ali to nije bas razlog da nekome ne postane posebnost, ja i dalje i uprkos svemu (jelen ce sada obrisati patos sa mnom) otkidam na Silvanu Armenulic i Tomu Zdravkovica, dzez do kostane srzi. Elem, ovo sve zbog povisice koja mi je obecana. 🙂

  3. @ best

    ne zelish da znash sta mislim o gutbucket, banovace me nikola…. uglavnom, apsolutna krshina, ako se oslobodimo drugih prideva….

    xxx

  4. sladjo, da si rekla saban bajramovic, oni albumi iz 60tih, pa da ti preko w.uniona uplatim topli obrok i markicu za mart, ovako… ;)))))

    o, greetings, johnnioza..;)))

  5. Slađo, potpuno su u pravi sto se tice slusanja cd-ova i slusanja koncerata, to su ipak dva razlicita svijeta. Ako su koncertno Gutbecket tako dobri morat cu ih nekad i negdje poslusati, he, he… nadam se da to nece biti veliko razocarenje.

    A i to si u pravu da mnogi otkidaju na nesto sto s vrhunskom muzikom nema veza. Recimo ja obozavam stvar Little Green Bag od George Baker Selection. Posto sam ja relativno star "cojek" ta me pjesma vraca u neko tamo daleko vrijeme, vrijeme kad sam imao bezbriznost koju sada nemam, nazalost. Inace to je grupa koja ima toliko odvratnih i ljigavih pjesama da je to nevjerojatno ali eto ta im je pjesma "prva liga", barem za mene. Cak ju je Quentin Tarantino upotrijebio u svome filmu Reservoir Dogs a on je barem poznat po skupljanju smeca i pravljenju "umjetnosti" od tog smeca.

    P.S. Redakciju bih ipak zamolio da Slađi ne daju otkaz nego da je unaprijede. A sto se tice jelena, he, he, he…

    Pozdrav svima.

  6. pa i meni smeta to njihovo poskakivanje…. kao da nemaju moshnice da u fullu krenu nizbrdo ili uzbrdo…

    nek se inzinzac odluche: il si power music il idesh u shkolu…

    btw, kad smo kod powera, pre neko veche ada trio (broc, paal nils i lonberg-holm) zapalio pariz..!!! magija na shtulama!!! mali highlite, lose se cuje, sorry: http://dl.dropbox.com/u/17239637/2012-02-17.mp3

    ko je u kraju, neka zapichi u banlieues bleues, imaju tradicionalno lud program… kak'a tura, mamma mia, snimi 19., 21., 29 mars: http://www.banlieuesbleues.org/1_agenda.php

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.