JDPC Holandski alt saksofonista Jorrit Dijkstra ima ime koje kao da je izmislio neki ađuntant Georgea Lucasa, ali i solidnu kompozitorsku karijeru koja ga je, između ostalog, odvela i preko okeana. Nakon što se kalio po amsterdamskim avangardnim džez krugovima, Dijkstra poslednjih osam godina živi u Americi i sarađuje sa nekim od najzanimljivijih ondašnjih muzičara, prevashodno kroz Flatlands Collective, grupu u kojoj sviraju čikaške vedete poput Jeba Bishopa, Freda Lonberga-Holma ili Franka Rosalyja.

Pillow Circles, ploča i ciklus kompozicija, nastala je po narudžbini North Sea Jazz Festivala, a Dijkstra je ovo video kao priliku da ujedini nekoliko svojih interesovanja (improvizaciju, džez sa kinematskim pretenzijama, analognu elektroniku, gitare) i nekoliko muzičkih saradnika i prijatelja sa više kontinenata. Oktet koji svira na ovom albumu u osnovi ima Flatlands Collective ekipu (Rosaly na bubnjevima, Bishop na trombonu, i kontrabasista Jason Roebke na, uh, kontrabasu i, eh, krekl boksu), ali se Dijkstrinom altu pridružuje naturalizovani Njujorčanin Tony Malaby na tenor i sopran saksofonima, a tu su i još trojica Holanđana koji sviraju gitare, bendža i viole.

Pored još nekoliko krekl boksova u postavi, Dijkstra se na momente hvata analognog sintisajzera i pomalo egzotičnog elektronskog duvačkog instrumenta dizajniranog u veselim sedamdesetim godinama prošlog veka. Lirikon je neka vrsta vanbračnog deteta nastalog iz divlje orgije sopran saksofona, klarineta i sintisajzera sa prekidačima za menjanje registra i fotoćelijom za kontrolu dinamike, a ako za njega nikada niste čuli radovaće vas saznanje da su se istog hvatali maverici poput Rolanda Kirka, Bennieja Maupina, Yusefa Lateefa, Iana Andersona, ali i jedan surovi mejnstrimaš poput Kennyja G-ja!

Kompozicije na Pillow Circles (koje se sve zovu Pillow Circle i razlikuju se tek po brojevima i tome kome su posvećene) dobro reflektuju šareniš instrumentarija i širinu Dijkstrinih interesovanja. U pitanju je podugačka kolekcija atmosfera i tekstura, ali i ritmova i cvrkućućih improvizatorskih epizoda, čija svežina i opuštenost većinu vremena uspevaju da izbegnu modernističko mračnjaštvo što često uhodi improvizatorske albume koje sviraju veći sastavi muzičara.

Naprosto, Dijkstra, iako savršeno raspoložen za amorfne ispade u kojima instrumenti kruže jedni oko drugih kao divlje životinje u nekom složenom ritualu, jednako voli strukturiraniju muziku u kojoj ritam i atmosfera diktiraju podlogu za improvizaciju. Ovo dovodi do interesantnih efekata terajući duvače i gitariste da se uklapaju u „klasičnije“ forme, a grupa najčešće uspeva da izbegne osećaj da se samo dobija na vremenu do sledeće eksplozivne improvizovane epizode time što Djikstra usmerava kompozicije kroz serije sporo odmotavajućih tema (videti recimo Pillow Circle 18).

Ima i tradicionalnijih komada na tragu bi-bapa, kao što je recimo Pillow Circle 65 u kojoj je orkestar podeljen u sekcije čiji je prividni sukob zapravo put do blagoslovenog ujedinjenja, koje se materijalizuje u sjajnom Malabyjevom soliranju. Bishop, pak suvereno skakuće od savršene svirke u pratnji do georgelewisovskih pastiša koji se približavaju i crtanofilmovskoj karikaturi (videti Pillow Circle 34).

Gitaristi dobijaju mesto na sredini bine u Pillow Circle 88 koja od skoro sakralne tišine ulazi u suptilnu glavnu temu da bi eksplodirala u krešendu distorzija i vratila se ponovo mirnoći i dostojanstvu. Pillow Circle 19 koja je sledi, ponovo je kombinacija gesturalne improvizacije i skoro retro čitanja bi-bapa.

Dijkstrina muzika nikada ne zvuči konfrontativno niti naglašeno eksperimentalno, što je verovatno njen najveći greh s obzirom koliko zapravo formalno široko zahvata, no odsustvo oštrih ivica i revolucionarnih pokliča svakako pomaže da se konvencionalna lepota i nadahnuta svirka na ovoj ploči dobro čuju. Kompleksne kompozicije sa nekoliko slojeva dubine, umotane u prijatnu, prijateljsku formu? A zašto da ne?

 

 

Jorrit Dijkstra – alt saksofon, lirikon, analogni sintisajzer, krekl boks

Tony Malaby – tenor i sopran saksofon

Jeb Bishop – trombon

Oene van Geel – viola

Paul Pallesen: gitara, bendžo

Raphael Vanoli – gitara

Jason Roebke – bas, krekl boks

Frank Rosaly – bubnjevi, perkusije, krekl boks

7 komentara na “Jorrit Dijkstra – Pillow Circles (Clean Feed)”

  1. Uki, za nizozemske kompo-improvizatore karakteristicna je post-moderna crta koju je netko prozvao "what if?", što si dobro primijetio u odjeljku "Ima i tradicionalnijih komada na tragu bi-bapa, kao što je recimo Pillow Circle 65 u kojoj je orkestar podeljen u sekcije čiji je prividni sukob zapravo put do blagoslovenog ujedinjenja, koje se materijalizuje u sjajnom Malabyjevom soliranju. Bishop, pak suvereno skakuće od savršene svirke u pratnji do georgelewisovskih pastiša koji se približavaju i crtanofilmovskoj karikaturi (videti Pillow Circle 34)."
    Meni je tu odlican primjer na nastupnom albumu Corkestre, ako si slušao, kad sviraju Stravinskog na funk način… Sve su to tekovine ICP-ja, koji u legendarnom dokumentarcu "Hazentijd" o Hanu Benninku, ekspresivno-eksplozivnog Broetzija prate sa ležernim swing-ritmom…

  2. @ slusko

    "Sve su to tekovine ICP-ja, koji u legendarnom dokumentarcu "Hazentijd" o Hanu Benninku, ekspresivno-eksplozivnog Broetzija prate sa ležernim swing-ritmom…"

    samo mala dopuna, i pre icp-ja je to moglo da se zapazi kod istih muzicara, npr. na dolfijevom last date-u…. on se zajebava na b klarinetu, altu i flauti, a misa, shols i han samo redjaju laganica blokove…

    btw, p circles onako… nista spec na momente bezidejno i nategnuto….

  3. [quote]Meni je tu odlican primjer na nastupnom albumu Corkestre, ako si slušao, kad sviraju Stravinskog na funk način…[/quote]

    Ja ovo ‘ladno nisam slusao 🙁 .Odoh da crvenim i pronadjem doticni audio zapis.

  4. @jelen
    mah, to kako je miša popljuvao dolphyjevu artiikulaciju na flauti neću ti niti citirati… nisam ja siguran da je ta laganica bila koncept, oni su u to vrijeme bili još zagriženi bopperi, a sam dolphy je žudio biti parkerova kopija… druga je stvar što mu to nije polazilo za jezikom. :-))

  5. uffffff, tebra slusko, pa ne znam bas to za dolfija i parkera… mislim da si negde neshto….dolfi je bio veci parker od parkera… ;)))

    u svakom slucaju i misa a i benink su bili i ostali hc boperi…. sinoc sam slusao beninka sa gus jansenom u lisabonu na ‘jazz em agosto’, i pored njegovih standardnih kerefeka sa akrobacijama na sneru i zvucnim instalacijama i sviranjem prostora (ne u prostoru),u par momenata bi odlutao u ljutu bopersku ritmiku, i ne samo to nego su i cepali swing, fank, itd….

  6. potvrđujem

    "uffffff, tebra slusko, pa ne znam bas to za dolfija i parkera… mislim da si negde neshto….dolfi je bio veci parker od parkera… ;))) "

    i dižem za

    "druga je stvar što mu to nije polazilo za jezikom."

    a bennink i janssen, veliš? e,jako bih volio čut taj duo CD, jer sam ih gledao prošle godine u ljubljani… inače, janssenov solo "out of frame" mi je jedan od jačih! baš onoliko tristana i scarlattija koliko mi treba…

  7. "inače, janssenov solo "out of frame" mi je jedan od jačih! baš onoliko tristana i scarlattija koliko mi treba…"

    pa upravo tako, plus benink u manje-vise tipicnom izdanju, sa mozda malo vise ljutih dimova iz legendarne lulice posto je bacao palice u publiku u kojoj su sve bile babe i dede, za vreme jansenovih sola odlazio u ostavu iza bine i odande "svirao" bacajuci merdevine o pod, vukuci stolove, ili lezeci ispod jansenovog stenveja i svirajuci o nogare klavira ;)))))))))) ali pored tih uzasno simpaticnih za njega tipicnih zajebancija, svirali su ljuti sving, fank i bop…

    jbg, nisam kupio njihov cd, pukao sam sa lovom za kove posto su na festivalu i surman/dezonet, steamboat switzerland, evan parker electro acustic, louis sclavis, thomas+strid+thomas i circulasione totale orchestra…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.