jose-james-while-you-were-sleeping-leadJose James, savremeni vokalista pod uticajem Billie Holiday i Marvina Gayea, već neko vreme uspešno i uzbudljivo prožima džez tradiciju sa R’n‘b, elektro i soul pristupom. Njegova prva dva albuma izašla su pod okriljem DJ-a Gillesa Petersona (Brownswood records): „Dreamer“ iz 2008. ušao je na liste najboljih džez izdanja te godine, dok „Blackmagic“ (2010) poput prethodnika korespondira sa esid džezom i elektronskim zvukom. Takođe je zapaženo i njegovo izdanje za Impulse! – nagrađivana izvedba džez standarda u duetu sa pijanistom Jefom Neveom, „For all we now”.

Posle Gillesa, Jose se seli na producentsko vime basiste Pina Palladinoa, koji je radio na kultnim neo-soul albumima „Voodoo“  Michaela „D’Angelo“ Archera, kao i „Mama’s Gun“ Erykah Badu. Album „No beginning no end“ 2013. objavljuje Blue Note, a James stavlja mnogo veći naglasak na živi zvuk benda, gruv bubnjeva i Pinovog basa, koji se zavlači iza njega postižući specifičan neo-soul ton koji je i želeo.

„While you were sleeping“ pokazuje nova stremljenja Jamesa i skretanje sa R’n’B produkcije Pina Palladinoa. To se moglo i naslutiti po EP izdanju koje je prethodilo ovom albumu. „Come to my door“ pojačao je naglasak na “guitar-songwriter” element u njegovom muziciranju. James je, takođe, izjavio da je počeo da svira gitaru, i mogli smo da ga vidimo na nastupima sa akustičnom gitarom u ruci. On je oduševljen instrumentom za koji kaže da čini da njegove pesme budu „ličnije“ i „emotivnije“.

Prve dve pesme donose zvuk vrlo sličan prethodnom albumu, živi bend, R’n’B gruv, uz dodatak električne gitare (gitarista Brad Williams je prvobitno trebalo da podučava Josea instrumentu, ali kada su uvideli da od toga nema ništa, pozvali su Njujorčanina u bend kao pojačanje). Upečatljivu pesmu „Angel“ kao da jedino kvari čudno isproduciran wah-wah zvuk gitare koja kao „mačka u kesi” udara slušaoca u čelo i odudara od ostatka zvučne slike. Joseov bubnjar iz Londona, izrazito talentovani Richard Spaven, veoma je prisutan na ovom albumu i predstavlja solidan oslonac gruva u većini pesama, a naročito u pesmi „U R the 1“  –  ovde svira ritam u veoma zanimljivom tajmingu, korespondirajući sa semplom puštenim unazad. Ipak, prve dve pesme su i sve od neo-soula što će nam na ovom albumu servirati 36-godišnji James. On ima drugačije namere sa svojim novim radom.

Jose odlučuje da na ovom albumu ne želi da ponovo radi sa producentom. Želi da beskompromisno utisne šarolike muzičke uticaje londonske i njujorške scene, i da ode do kraja sa svojom idejom. Ređaju se različiti stilovi i uticaji, od Nirvane do Stereolaba i Franka Oceana.

 

 

Naslovnu numeru otvara hrskavi zvuk akustične gitare i jedan neočekivani kantri triler. Klavijaturista Kris Bowers, kao i u mnogim drugim pesmama na albumu, raznolikim izborom sintetičkih boja sa velikim reverbom popunjava i širi zvučnu sliku. Jose smatra da je „While you were sleeping“njegova najuspelija pesma, koja se kao priča razvija dok numera odmiče. I on sam priznaje da je tek iz mnogih pokušaja snimljena, kako bi uspeli da dosegnu željeni dinamički efekat. Sličnog ukusa (koji prija) je i „Bodhissattva“, interesantna elektro pop numera sa Pearl Jam refrenom, odraz autentičnog doživljaja koji se desio Joseu dok je prolazio pored budističkih kipova u Indoneziji, i začuo učenje mujezina.

Rok/grandž zvuk prisutan je u nekoliko (verovatno i previše) pesama, sa par očekivanih akorada koji se ponavljaju i naglašenim refrenima svojstvenim ovom žanru. Za te pesme se ne može reći da su do kraja neuspele, već je samo upitan fokus albuma koji ovim pesmama doživljava kvalitativnu sudbinu turskih vruće-hladno tuševa. U slabije delove albuma svakako potpada i jedan neočekivano slab gudački aranžman koji treba da osveži klasičnu pop pesmu „4 Noble Truths“, kao i neupečatljivi duet sa Beccom Stevens, „Dragon”, u kojem dominiraju orijentalni zvuci Japana, ali koji ne spašavaju stvar.

Jedina kašičića veoma kvalitetnog džeza nalazi se na poslednjoj polici albuma u vidu obrade pesme Ala Greena „Simply Beautiful“ (Al Green je uvek prvi na listi Joseovih uzora) koju je producirao i u kojoj je trubu odsvirao Takuya Kuroda, još jedan njujorčanin, kome je poslednji album producirao upravo Jose James.

James je od Blue Notea dobio potpunu slobodu u radu na ovom albumu i to se čuje. Međutim, kompromis koji autori prave sa onima koji njihovu umetnost pakuju u proizvod ipak postoji s razlogom. Upravo ova sloboda je verovatno koštala album još četiri ili pet zaista kvalitetnih pesama. Prosto se primećuje da neke pesme iz stadijuma skice na gitari (Jose kaže da su sve pesme nastale na gitari) nisu na pravi način evoluirale kroz proces aranžiranja, snimanja i produkcije. Dobra strana je to što se oseća određeni organski kvalitet Josea kao ličnosti i autora, i što se vidi njegova težnja da uradi nešto novo, savremeno i kreativno.

 

 

Spisak numera: Angel; U r the 1; While You Were Sleeping; Anywhere U Go; Bodhisattva; 4 Noble Truths; Dragon; Salaam; Without U; EveryLittleThing; xx; Simply Beautiful.

Muzičari: Jose James – vokal; Kris Bowers – klavijature; Solomon Dorsey – bas; Takuya Kuroda – truba; Brad Allen Williams – gitara; Richard Spaven – bubnjevi; Monica Davis – violina; Nate Gowtam – vokali, Corey King – trombon; Becca Stevens – vokal, Wurlitzer; Amber Docters Van Leuwens – violončelo.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.