Folder Kolektivni duh avangardnih džezera iz „Vetrovitog grada“ po ko zna koji put rezultovao je novom postavom sačinjenom od dobro nam poznatih muzičara. Kvartet tenor saksofoniste Keefea Jacksona dopunjavaju preiskusni trombonista Jeb Bishop (The Engines, Lucky 7’s), basista Jason Roebke (Mike Reed’s People, Places & Things) i japanski bubnjar Noritaka Tanaka, a Seeing You See je njihov debitantski album.

Kako to već biva u svetu džeza, a naročito na razvijenim scenama poput čikaške, prvo izdanje nekog benda često ne predstavlja početničko razrađivanje aranžerskih ideja i međusobno upoznavanje muzičara, već okupljanje zrelih improvizatora i starih saradnika koji u određenom stilskom idiomu plivaju poput riba u vodi. Takav je slučaj i sa Keefe Jackson Quartetom.

Džez kritika o plejadi mladih čikaških asova i njihovim radovima često govori kao o „post-Vandermark eri“. No dok su kultni sastav Vandermark 5 i njegov lider skloni eklektici u kojoj ima mesta i za fank/rok/pank primese, ostatak scene je mahom okrenut tradiciji i fri-džez varijacijama s uporištem u šezdesetim godinama prošlog veka. Pri takvom odnosu snaga naročito je zanimljiva uloga Jeba Bishopa, koji je po godinama i stilu bliže Vandermarku, ali poslednjih godina pretežno radi s mlađom ekipom i ima ulogu svojevrsnog mentora i spone između dve generacije muzičara.

Stoga i njegovo učešće na albumu Seeing You See možemo posmatrati kao veoma blagotvorno po Keefea Jacksona. Iako se talentovani tenorista kreće po utabanim post-bap i fri-džez stazama, zapazićemo i pomake u odnosu na njegov nekadašnji bendliderski projekat Fast Citizens. U postavi s šestoricom muzičara bilo je više prostora za interakciju, unisone i komponovane deonice, dok format kvarteta u prvi plan stavlja dvojicu duvača i njihova sola. Tako je Jackson konačno u prilici da u punoj meri istraži sopstvene instrumentalne potencijale na tenor saksofonu i bas klarinetu, i on to obilato koristi.

Njegove solo deonice nešto su nežnije i diskretnije nego što bi se očekivalo od prosečnog fri-džez tenoriste i poseduju specifičan „ženstveni“ kvalitet, a tada i očekivani odlasci u vriskove i skvičanje dobijaju osobeni šarm. Jacksonovo poigravanje s propuhom vazduha i intenzitetom odsviranih sola obeležilo je ovogodišnji beogradski koncert s Mezei Szilárd Trijom. Čikaški saksofonista i ovde koristi iste metode umešno dovodeći sola do tačke ključanja, ali retko kada se prepuštajući potpunoj ekstazi i raskalašnoj svirci. Rezultat je specifičan dramatični ugođaj gde nema klasičnog „razrešenja“ kroz gradiranje instrumentalnih deonica, a slušalačka tenzija je omeđena samo otvarajućim i završnim temama u numerama.

Za muževnu svirku zadužen je Jeb Bishop, koji se iz petnih žila upinje ne bi li pokazao koliko trombon može da bude moćna alatka u džezu. Biće tu i rafalnih otvorenih sola i atraktivne upotrebe prigušivača, i čiste agresije i diskretne pratnje. Ritam sekcija svira mahom slobodno, i nešto ređe u baperskom duhu, doprinoseći dramatici ploče kroz konstantnu međuigru kontrabasa i bubnjeva, iz koje se uzdižu duvačka sola.

Jackson je autor svih kompozicija. Teme su melodične i zahvaljujući Bishopovom trombonu imaju određen „bluesy“ kvalitet, a osvrću se na različite fri tradicije, od Colemana do Dolphyja i Aylera. Jedino što bi im se možda moglo zameriti je manjak originalnosti, premda je solidan autorski potencijal nagovešten u numeri Turns To Everything, gde nakon baperskog uvoda slede nešto moderniji ritmovi i interesantni brejkovi s kontrabasom u glavnoj ulozi.

Da snimci koji se nalaze na albumu nisu napravljeni još 2008. godine, rekli bismo kako je Keefe Jackson napredovao kao aranžer i instrumentalista u odnosu na pređašnje radove. No pošto smo upoznati s datumom izrade, ostaje nam da zaključimo kako se ovaj čikaški muzičar bolje oseća i više pruža u malim ansamblima, gde bi se našao u glavnoj instrumentalnoj ulozi. Nadajmo se da je ovo samo prvi u dugačkom nizu albuma novog Jacksonovog kvarteta.

 

 

Keefe Jackson – tenor saksofon, bas klarinet

Jeb Bishop – trombon

Jason Roebke – kontrabas

Noritaka Tanaka – bubnjevi

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.