nera

 

Za vokalni izraz pijanistkinje Nellie Lutcher, koja je prenebregavala ustaljene koncepte,  se  može pronaći naznaka r&b, džeza, ali i kabaretskog pevanja s obzirom na „komične“ elemente u njenim nastupima. Žena kompozitor, klavir i glas –  muzičko trojstvo koje je značajno obeležilo popularnu muziku, nije se uvek i strogo pridržavalo žanrovskih odrednica.

I debi album Vrata mora u izdanju WMAS-a koji je 2013.godine snimila Novosadjanka Nera Beljanski sa Moraitikom su kritički osvrti odveli u višežanrovske odrednice. Ova netipična dama i njen potpuno poseban pristup vokalnom izrazu drugde i nije mogao utrti sebi put nego u nesvakidašnju slobodu izražavanja neštedljivu na koliritu i bogatstvu zvuka.

Sa CD-om In The Moon Drops nastavlja se melizmatički ritual koji je započeo prvim albumom. Nastavku uvek prethodi introspekcija, pa je Moraitika svoj novi uradak, uz dva gostujuća muzičara, izvela u triju što je umnogome doprinelo da se vokal „oslobodi“, a sama muzika svede na nekomercijalni dijalog sa glasom Nere Beljinski. Deset numera koliko je smešteno na nosaču zvuka otvara Nenad Vještica na sitaru i najavljuje da Moraitika kreće od influence zvuka Indije i Levanta kao jedne od inspiracija na kojoj Moraitika gradi svoj mizički filigran. I baš poput tehnike izrade nakita, ovaj bend upleće dirke, žice i ritmove, vezuje ih tvoreći složene geometrijske oblike.

Moraitičarska „tri instrumentalna druga“, iznad kojih se nadovezuje neverovatnom snagom i izražajnošću glas Nere Beljinski, su satkani od posebnih izraza koji sjedinjeni daju skupocen muzički nakit. Na zavidnu vokalnu gimastiku se  nadovezuje Nerin pijanizam, koji je temperament i dinamiku izgradio na dvomedji „vizantijskog“  Miloša Petrovića i tonalnog Rahmanjinova. Svu raskoš vokala i virtuozitet pijanistkinje  dopunjuje sviračko umeće glavnog krivca i nosioca džez segmenata basiste i berklijevca Vladimira Samardžića , ali i perkusija i prefinjene harmonike Siniša Baloga. Da sve kod Moraitike mora imati i koloritnu vrednost govori prisustvo specijalnog gosta –  gitariste i slikara Đorđa Kovačeva.

 

 

Sloboda muziciranja koju najčešće tražimo i pronalazimo u improvizovanoj muzici, sa Moraitikom dobija još jednu dimenziju. Naime, nesputanost i nekonvencionalnost u stvaralaštvu mogu iznedriti više slobode i stvoriti muziku univerzuma.  Komponovanjem fiktivnog jezika i njegovom potonjom materijalizacijom kroz melizmatičko ispevavanje sa šaputavim efektima, ova deonica stvaralaštva Nere Beljanski  može se uporediti  sa egzopotamijom Borisa Vijana, u čijim romanima nestvarno bude realnije  od znanog i razumljivog. Nerazumljive reči jakim i stvarnim emocijama slušaoca će nagnati da čuje segmente duhovne muzike bilo jervrejske, gregorijanske ili vizantijske, odraze balkanskog etno izraza ili  portugalskog fadoa, ali i natpeva Loreene McKennitt u nekom od performansa world muzike. U tumačenju poruka koje odašilje muzika Moraitike sve je dozvoljeno i moguće, muzičari su ostavili dovoljno prostora za komunikaciju sa publikom.

Muzika Nere Beljanski je posebna u svakom pogledu. Njene kompozicije od kojih se nijedna ne može odgurnuti ili dobiti na važnosti su produkt sažimanja  muzike sveta u jedan ritual u kome slušalac nema drugog izbora nego da se prepusti putovanju kojim ga vodi Moraitika. In The Moon Drops pruža snagu i pozitivnu energiju u količini u kojoj se brišu granice izmedju loših i dobrih vibracija. Nakon ove muzike ostaje samo beskrajni mir i lepota koju nam nudi dama s glasom boginje i snagom koja briše predrasude i ne ostavlja ravnodušnim ni najortodoksnije protivnike međužanrovskih poigravanja.

Muzički ritual Moraitike nije tipično sintetisanje u world muziku ili fuziju sa klasičarskom, etno ili džez muzikom.  Iako ima svega pobrojanog, In The Moon Drops je posebna – muzika filigrana koja traži i jedino može pronaći put do angažovanih slušalaca koji će umeti da zavire u svaki od slojeva od kojih su satkani zvuci i emocije koje odašilje ekspresivni, na momente i džez, vokal Nere Beljanski.

 

 

Numere: The Gates Of The Sea, In The Moon Drops, In The Sand, Silence, A Good Day For A Swim, Wispering Elf, White Song, About Serdar, Lavander Waves, Blue Bay.

Muzičari: Nera Beljanki, klavir i vokal, Vladimir Samardžić, bas gitara, Siniša Balog, harmonika i perkusije, Nenad Vještica, sitar (1) i Đorđe Kovačev, električna gitara (4)

 

.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.