Omar Sosa and NDR Big Band Kubanski kompozitor i pijanista Omar Sosa jedan je od muzičkih stvaralaca-alhemičara. Njegovi projekti sazdani su od mnoštva uticaja – džeza, hip-hopa, latino ritmova i afričkih korena. Sosa je u sve ovo nekako umetnuo i Chopina, za čiju muziku kaže da mu je postala bliska nakon što ju je dve godine svake večeri slušao pred spavanje. Ipak, esencija njegovog stvaralaštva su afro-kubanski ritmovi i melodije, ali i muzika kakvu su stvarali velikani džez klavira Thelonius Monk, Bill Evans…

NDR Bigband (pod okriljem severno-nemačkog radija) osnovan je 1955. godine i do sada je zabeležio saradnju sa brojnim džezerima poput Cheta Bakera, Paquita D’Rivere, Lionela Hamptona, Davea Hollanda, Abdullaha Ibrahima, i drugih. Nemačke velike orkestre krase iste osobine kao i fudbalsku reprezentaciju ove zemlje. Sviračka mašina, savršeno usklađene sekcije, i dobri solisti poput flautiste Fietea Felscha, bas klarinetiste Franka Delleja ili tromboniste Dana Gottshalla, mogu se čuti i na projektu Ceremony, sudejstvu sa kvartetom Omar Sose.

Kompozicije su uglavnom sa Sosinih ranijih albuma Spirit of the Roots (1998), Bembón (2000) i Afreecanos (2008). Naslov govori sam za sebe – naime, ovo je muzička ceromonija kojom se oslikava zapadnoafrička Yoruba civilizacija i kultura, koju su kao religijsku/duhovnu muziku crni robovi doneli sa sobom na Kubu. Protokom vremena, pod uticajem drugih kultura i instrumenata, nastala je moderna Yoruba muzika. Na ovako postavljenom konceptu, Sosa je, osim religijskih okvira, upleo kubanske plesove i ritmove, kao što je ča-ča-ča.

Omar Sosa nije prvi džezer koji je spojio latino ritmove sa džez harmonijama. Priču je dvadesetih godina prošlog veka započeo pijanista Jelly Roll Morton sa numerom SpanishTinge, dok su idejni tvorci afro-kubanskog džeza četrdesetih godina bili perkusionista Chano Pozo, i trubači Dizzy Gillespie i Mario Bauza. Najsjajniji nastupi ovog muzičkog stila zabeleženi su sedamdesetih na Dizzyjevoj kubanskoj turneji sa trubačem Arturom Sandovalom, kao neozabilazni putokazi kako veliki džez instrumentarijumi trebaju da funcionišu.

Spoj velikog orkestra i Sosinih kompozicija na ovom albumu sačinio je brazilski čelista, aranžer i dirigent Jaques Morelenbaum. Kompozicije su melodijski i ritmično u formi kubanskih plesova, protkanih kroz džez harmoniju i improvizaciju. Materijal je snimljen u dva navrata, u Hamburškom studiju, 2007. i 2008. godine.

Kompozicija Llegada Con Elegba otvara ceromoniju, a zatvara je Salida Con Elegba. Elegba je u Yoruba religiji božanstvo sudbine, prorok, ali i ljudska dilema pred donošenje važnih odluka. Tu je i numera Changó En Esmeraldas kao Sosin omaž bogu munja i gromova. Changó je i simbol afričkog otpora evropskoj kolonizaciji, ali i vladalac bata bubnjeva, umetnosti, muzike, plesa i zabave. I sve to su NDR Big bend, Sosa i njegovi perkusionisti uspeli da dočaraju uz pomoć ceremonijal majstora Morelenbauma.

Simbolika vezana za ovo božanstvo je istovremeno i siže ovog albuma: big bendovski džez ritual, munje i gromovi pojedinih solista, ples perkusija, bogatstvo tonova i naravno Monk, jer se ni Sosino sviranje ne može zamisliti bez ovog uticaja, a sve to je iskazano kroz Monkurú, kao redefinisanu Remember Monk sa albuma Spirit of the Roots. Ova numera je odsvirana sa najvećim brojem improvizovanih sola, puna je energije, ali i elegancije. Sosa je ovim albumom svoj raniji vokabular spojio sa velikim orkestrom, odajući počast onima koji su stvorili afro-kubanski džez.

 

 

Omar Sosa – klavir i marimba

Julio Barreto – bubnjevi

Childo Tomas – bas

Marcos Ilukan – perkusije

Jaques Morelenbaum – aranžer

NDR Big band

Jörg Achim Keller, dirigent

2 komentara na “Omar Sosa & NDR Bigband – Ceremony (Ota Records)”

  1. Sladjo, tvoj tekst, dobra muzika i casa hladnog vina na terasi je idealno ljetno rashladjenje 🙂

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


*

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.