Mesto: Studio M, Novi Sad / Datum: 17.11.2010. / Foto: Đorđe Gavrilović
Novosadski džez festival se ove godine odlučio za veoma lepu akciju – u uvertiri centralnog događaja koji traje tri dana, odigrao se niz koncerata domaćih džez muzičara i bendova, uglavnom iz Novog Sada. Finale je pripalo postavi Pannonia Project basiste Vlade Samardžića, koju smo na Beogradskom džez festivalu nesrećno propustili zbog preklapanja početka njihovog nastupa s koncertom Waynea Shortera. Došlo je vreme za naplatu s kamatom, jer novosadski Studio M je kudikamo srećniji prostor za džezere od akustičkog košmara u beogradskom SKC-u.
Pannonia Project je pred oko 150 ljudi promovisao sveže objavljeni album The Bridge, i to doslovce – sve odsvirane numere su bile s novog CD-a. S obzirom da, u trenutku pisanja ovog teksta, još nisam preslušao studijsko izdanje, ne može se sa izvesnošću govoriti o stepenu slobode i razrađivanja osnovnih ideja u koncertnom ambijentu, pa ćemo se fokusirati na ono što smo videli i čuli za nešto više od sat vremena u Studiju M.
A to je svirka koja crpi snagu mahom iz mejnstrim fank-fjužna, sa mestimičnim latino primesama i baladerskim momentima. Svirka u kojoj disciplina igra veoma bitnu ulogu, gde su sola odmerena i ne prelivaju se u produžene egzibicije, dok su aranžmani promišljeni i profitiraju na diskretnim finesama koje razbijaju bazični tema-solo-tema koncept.
Reklo bi se na prvi pogled – rezervisana muzika koja će nam pričiniti više radosti dok je slušamo negde u pozadini dnevnih aktivnosti, negoli što će nas naterati na mahnito cupkanje i emotivno predavanje pred silinom žive interpretacije. Na drugu loptu, solisti u bendu nam pomažu da otkrijemo skrivene slojeve iza kompaktne forme, jer to su sve renomirani instrumentalisti koji su pre Pannonia Projecta prošli sito i rešeto.
Više i od Samardžića na petožičanom električnom basu, koji svoje šefovske ingerencije nije (zlo)upotrebio zarad nametljive demonstracije virtuoznosti, fasciniraće duvačka sekcija koju čine saksofonista Kristijan Mlačak i trubač/flighornista Marko Đorđević. Upravo smeštanje dvojice duvača iz tradicionalnog miljea u novi kontekst, te korišćenje klavira (Aleksandar Bahun) umesto električne klavijature, daje preko potrebnu širinu i dinamiku bendliderovoj kompozitorskoj i aranžerskoj viziji.
Svakim odsviranim koncertom Mlačak dokazuje da će vrlo brzo izrasti u možda i vodećeg domaćeg saksofonistu – poseduje besprekornu intonaciju i preciznost u baperskom diskursu, zabavan je i taman dovoljno rezervisan u „smooth&sexy“ fank deonicama, a nagoveštaji odlaska u malo zahtevnija i slobodnija sola su veoma obećavajući. Jedva čekam da zasvira u postavi gde će mu šef narediti da solira po šest-sedam minuta bez prestanka…možda je pravo vreme i za vlastiti bend?
Marko Đorđević je trubač kome su elegancija i pažljivo oblikovanje tona draži od furioznih i praskavih sola (kakvima je, recimo, sklon njegov kolega po instrumentu Strahinja Banović), pa u ovoj postavi adekvatno kontrastira agilnom Samardžićevom basu i gruvu koji se oseća u svirci. Lepe reči bi se mogle naći i za pijanistu Bahuna i bubnjara Petra Radmilovića, no oni su ipak sinoć ostali u senci duvačke sekcije.
Vrhunac nastupa je sasvim izvesno bila balada Past Back, u kojoj su svi solisti zabriljirali i isturili emociju ispred zabave. Freshman je Samardžićeva tema koju je napisao devedesetih kao brucoš na Berkliju – zvuči poput muzike za TV špicu, ali neku od onih zabavnih, koje vam se lako uvuku u uvo – gde strogi intelekt prekoreva, a noga kreće da cupka sama od sebe. Panonski cvet, još jedan od najupečatljivijih momenata nastupa, donosi mistiku i slobodna duvačka sola u uvodu, koja prerastaju u dinamičan aranžman.
Odmerenost i preciznost su polja na kojima Samardžić najviše pokazuje svoju snagu, pa bismo kao zamerku mogli istaći odsustvo balansa kod duvačkih sola u srednjem i brzom tempu – naime, Mlačkova sola su često bila „zatrpana“ gruvom ostatka benda taman kada bi trebalo da kulminiraju. S vrhunskim sviračima na raspolaganju, lako je rasporediti pojedinačne i kolektivne deonice, za svakoga ima dovoljno mesta.
Svekupno, videli smo veoma lep koncert i nadamo se nastavku saradnje muzičara iz različitih džez tabora, jer je to pravi način da se pomeri granica ovdašnjeg ustaljenog izraza i domaća džez scena uzdigne na malo viši nivo. Recenziju albuma The Bridge očekujte uskoro na Jazzinovim stranicama.
That's known that cash can make us free. But what to do if one doesn't have money? The one way only is to receive the <a href="http://goodfinance-blog.com">loans</a> or college loan.