„Place is the Space” je najnoviji album kvarteta koji čine Lisa Cameron na bubnjevima i perkusijama, kontrabasista Ingebrigt Håker Flaten, Jonathan Horne na gitari, kalimbi i elektronskim uređajima i alt saksofonista Joshua Thomson. Iako pomenuta imena zaslužuju poseban osvrt, dovoljno je reći da je njihov spoj odličan preduslov za izdvajanje dragocenog vremena baš za preslušavanje ovog izdanja. Kako stoji u pres materijalu, album je posvećen legendarnom džez bubnjaru i perkusionisti Milfordu Gravesu, sniman je u Ostinu (Teksas), u jeku pandemije Covid-19 početkom prošle godine, i izraz je želje i težnje ovih vrsnih improvizatora da se život, pa i muzika kao njegov neodvojivi deo, vrate u normalne tokove.
U rasponu od dubokih i setnih – atmosferičnih improvizacijskih pasaža, preko ritmičnog „valjajućeg kretanja” koje diktira nenametljiva, ali uvek efektna ritam sekcija, pa sve do intenzivnijeg angažovanja oličenog u strastvenom – uskovitlanom grupnom ataku na sva čula, nalik najžešćem fri-džezu i nojzu, muzika na ovoj kaseti (s obzirom da je, pored digitalnog, taj format u ponudi), se može posmatrati s jedne strane kao odraz tuge i strepnje, a sa druge kao odraz ljutnje i besa, u odnosu na globalnu situaciju koja nas je sve zadesila.
Svaki segment, zvuk, sloj, gest i instrument, mogu se izdvojiti i tretirati sami za sebe ili u različitim međusobnim kombinacijama. Ipak, pun kapacitet, snaga i raspon ove muzike dolaze do izražaja kada je fokus na zajedničkom istupanju muzičara, koji nam, na sebi svojstven način – kroz kolektivnu improvizaciju, prezentuju široku lepezu svima bliskih emocija i raspoloženja.
Ovim snimkom je, između ostalog, potvrđeno da i Teksas zauzima istaknuto mesto na mapi kreativnih podneblja kada su džez, fri-džez i slobodna improvizacija u pitanju. Naravno, tu se podrazumevaju i neizostavni post-rok, psihodelija i nojz na koje nisu imuni ni pomenuti akteri ove priče, a čiji su elementi pažljivo ugrađeni u temelje njihove improvizacije.
Odlichna chaplo, fala na preporuci, promaklo bi!