Power of the horns cover„Alaman“ je prvi album Power of the Horns, poljskog fri džez big benda pod vođstvom trubača Piotra Damasiewicza. Odluka benda da ovaj materijal zabeleži ne kao studijski, već live album, pokazala se kao jako dobra, jer je time mnogo bolje uhvaćena ne samo energija, već uopšte ceo pokretački momenat u kompozicijama. To je zapravo jedna od ključnih stvari koja čini ovaj album toliko prijemčivim.

Naime, kada kažemo da se radi o fri džez big bendu sačinjenom od belih momaka, od takve formacije bismo nekako najpre očekivali gomilu ljutog, nemilosrdnog improva kojima nas oni zasipaju iz svih oružja, a koje bi zli jezici možda čak okarakterisali kao buku. No, sasvim suprotno, album odiše ne samo uticajima afričke muzike, već uopšte Afrike kao inspiracije. Ovde je upravo onakav fri džez kakav su praktikovali crni muzičari tokom 60-ih i 70-ih, a koji se (sem pomenutih uticaja afričke kulture) u velikoj meri bazira na muzičkim izrazima utemeljenim u hard bapu i modalnom džezu.

Ovaj veliki ansambl sve vreme zvuči podjednako koherentno i dinamično, bilo da se radi kolektivnoj improvizaciji ili zavodljivom unisonom gruvu duvačke sekcije u prednjoj liniji. Naravno, kompaktnost ovog albuma ne leži samo u održavanju dinamike tokom pesama, već i u jako dobrim, suptilno i vešto izvedenim prelazima između različitih muzičkih celina, koje nisu samo poduži skup improvizacija.

Tako album otpočinje laganim zakuvavanjem jedne gotovo spiritualne kolektivne improvizacije, koja sve vreme ostaje u blagim granicama suždržanosti, ne bi li zatim spuštanje tenzije i nadolazeće zatišje prekinuo bas gruv koji će biti okosnica sledećeg dela kompozicije. Ritam sekcija se u velikoj meri oslanja na afričke ritmove i perkusije, koji su se mogu prepoznati čak i tokom najživljih momenata solo deonica na bubnjevima.

No daleko od toga da ja ovaj materijal baziran samo na gruvi i melodičnim delovima. Zapravo podjednak (a možda čak i veći) deo albuma čine apstraktne, a vrlo inteligentne i promišljene improvizacije, ekspresivne, a opet, bez ijednog suvišnog momenta. Ovo važi bilo da se radi o jednom ili par instrumenta, ili čak o momentima masovne improvizacije. U svakom trenutku sve je skladno i na svom mestu, idejno vrlo jasno realizovano, što svedoči o zrelim, premda mladim muzičarima.

Energija na ovom albumu i smenjivanje apsktraktnih improvizacija sa spiritualnim, gotovo ekstatičkim momentima neće ni jednog trenutka dozvoliti da vam pažnja skrene sa same muzike. “Alaman” je album koji uspešno spaja postojeće džez tradicije sa novim stremljenima, i nikako ga ne treba propustiti, jer se radi o jednom od kvalitetnijih džez izdanja u poslednjih nekoliko meseci.

 

 

Spisak numera: Alaman; Troid; Psalm for William Parker.

Muzičari: Piotr Damasiewicz – kompozitor, dirigent, truba, glas; Adam Pindur – sopran saksofon; Maciej Obara – alt saksofon; Marek Pospieszalski – tenor saksofon, bas klarinet, flauta; Pawel Niewiadomski – trombone; Jakub Mielcarek-  kontrabas; Max Mucha – kontrabas; Gabriel Ferrandini – bubnjevi; Wojciech Romanowski – bubnjevi; Tomas Sanchez – udaraljke;  Dominik Wania – klavir.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.