6panelBooklet Etiketiranje muzike na osnovu porekla muzičara je najčešći kliše kojim se budi radoznalost publike da oslušne nepoznato. Za severnoindijsku muziku kao ključna reč vezuje se indijski soul: raga. Dodirna tačka rage i džeza je improvizacija. Za saksofonistu Rudresha Mahanthappu, prisutnog na ovom albumu, ne može se izbeći lokacijsko i muzičko određenje: fuzija džeza i indijske klasične muzike. Specifičan izraz koji je postavio i po kome je prepoznatljiv, u duetu sa pijanistom Vijayem Iyerom je ipak mnogo bliži klasičnom džezu. Mahanthappa je na neki način i guru ekipi muzičara, sarađujući na ranijim projektima sa Rezom Abbasijem ili bubnjarem Danom Weissom, koji već dugi niz godina svira i tablu, odnosno indijsku perkusiju. Čelista Mike Block, basista Johannes Weidenmueller i pandžabi pevačica Kiran Ahluwalia dopunjuju Rezovu ornamentiku na Things To Come.

Rez Abbasi se, po dolasku u Njujork, na debi albumu Third Ear (1995) predstavio kao kompozitor, aranžer i producent osavremenjenog hard-bapa. Na CD-u Snake Charmer (2005) Rez eksperimentiše uvodeći u džez indijsku muziku, nagoveštajući zaokret prema heteregenoj formi. Pretposlednji album Bazaar (2008) je sa mnogo manje otklona ka azijatskim korenima. Materijal koji je pred nama je Abbasijev bazarski sled, kako po muzici, tako i po sastavu ekipe koja nije okupljena ad hoc, već je proizašla iz višegodišnje saradnje.

Na Things To Come Rez Abbasi bez ikakve dileme saopštava da džez i improvizacija imaju primat i čine esenciju njegove muzike, a pandžabi pevanje Kiran Ahluwalije je dozirano i nije posebno naglašeno. Album otvara Dream State sa uvodom nalik zvuku harfe, prerastajući u huku vodopada koji lagano klizi iz prstiju Vijaya Iyera. Kontrolisana snaga muzičara manifestuje se i odašilje bez žurbe, korak po korak i lirično, sa ponekim Rudreshovim ili Rezovim uzlaznim akcentovanjima. I u ovoj rečenici kao da je smešten opis kompletnog materijala: numere pocinju jednostavnom temom koja se dalje usložnjava ili vraća u nekom drugom obliku, dok određene deonice naglašavaju sklopove omeđene harmoničnim i toplim mekanim slojevima gitarskih ili klavirskih sola. Ako je pristojno ukazati da su kompozicije nalik jedna drugoj (a da pri tom to ne bude izrečeno u negativnoj konotaciji) onda bi ovo zasigurno mogao biti kredo predstavljenog albuma. Rez Abbasi nam nudi nekoliko specifičnih opisa jednog zasebnog intonativnog spektra, sazvučja istovremeno i modernog i urbanog.

Nakon početnog opreznog osluškivanja materijala, potvrde da je Mahanthappa izuzetan improvizator, a Iyer maestralan pijanista, nameću se Rez Abbasi i njegova kompozitorska i gitarska umeća. Dovoljno za iskazivanje znatiželje da se čuje i njegova misao koje je prethodila Things To Come. Na kraju, kada se posle niza preslušavanja zaokruži slika ponuđenog materijala, a impresije iskristališu, ponovljeno slušanje biva nalik rušilačkom uraganu iz koga se uzdiže bubnjarska palica Dana Weissa, istinskog otkrovenja. Paralelno sa Abbasijem i Iyerom, on je jedna od zvezda ovog zanimljivog albuma.

 

 

Rez Abbasi – gitara

Rudresh Mahanthappa – alt saksofon

Vijay Iyer – klavir

Johannes Weidenmueller – bas

Dan Weiss – bubnjevi

Kiran Ahluwalia – vokal

Mike Block – violončelo

7 komentara na “Rez Abbasi – Things To Come (Sunnyside)”

  1. bravo Sladjana, tvoji se tekstovi citaju u jednom dahu. Mislim da bi te gazde mogle poslati na kakvo terensko istrazivanje preko grane, pa da nam napises muzicko-putopisni osvrt. Bas mi je dobro legla ova stvar na ovu hladnocu – ugrija me k’o kuhano vino.

  2. Da ne bude zabune…moja prva opaska odnosi se na muzičku numeru, ne na recenziju. TTZ(tek toliko da se zna)

  3. @zlizla -ja bih to nazvao neodoljivom drskošću, gledao sam ha (slušao) s Ohad Talmor/Lee Konitz komornjakom; kako tip svira…

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.