Godina na izmaku dovela je do toga da je akumulirana kreativna energija muzičara potiskivana tokom pandemije faktički eksplodirala. Stoga je bilo teško odlučiti se za samo 10 u šumi izuzetnih izdanja. Zato ću pored odabrane top 10 liste priložiti još toliko albuma koji ne bi smeli proći ispod radara.
Pored inostranih, moramo napomenuti da je prilično plodna bila i domaća žetva, za šta, paradoksalno, ponajviše treba zahvaliti italijanskom izdavaču A.MA Edizioni. Iz njihovog srpskog kataloga bih izdvojio album In Plain View trubača Ivana Radivojevića, koji se izdvojio kao jedan od vodećih stilista i najkreativnijih kompozitora u domenu mejnstrim džeza kod nas.
Krajem godine izvrstan album Basamak su objavili i Fish in Oil. Njihova najrasviranija i muzičarski najkompetentnija ploča (gost je i stari znanac benda Marc Ribot), osim što donosi niz odličnih kompozicija, i zvučno postavlja novi visoki standard za bend.
A sada na inostrani izbor.
10. Ches Smith – Interpret It Well (Pyroclastic)
Bubnjar, vibrafonista i još štošta – Ches Smith je standardno tokom godine hiperaktivan i prezauzet učešćem u mnogim projektima kolega s kojima uvek deli istu smelu viziju. Ipak, uspeva godinama da, koliko vreme dozvoljava, a na veliko sopstveno zadovoljstvo, predvodi i sopstveni trio u kome su pored njega i Craig Taborn i Mat Maneri. Na sopstvenu inicijativu postavi se pre dve godine pridružio i legendarni Bill Frisell. Kao rezultat smo dobili album koji je prvorazredni primer kolektivne i kompozicije i improvizacije, sa sofisticiranim muziciranjem koje je istovremeno instinktivno i disciplinovano.
9. Dezron Douglas – Atalaya (International Anthem)
Jedan od najtraženijih i najdistinktivnijih basista na njujorškoj sceni, na poslednjem albumu sumira veliki deo najkorisnijeg što je upijao od svojih poslodavaca. A ta lista je impresivna – od Pharoah Sandersa,Tomasza Stanka preko Ravija Coltranea pa do Makaye McCravena i Treya Anastasija. Teren koji pokriva svirka, a tu su rasvirani post-bop, ECM-ovska harmonska otvorenost i elementi avangarde, ne donosi stilski previše novog, ali kompozicije i inspirativnost celog kvarteta stavljaju ovaj album u sam vrh ovogodišnje američke produkcije.
8. Jameszoo – Blind (Brainfeeder)
Najneobičniji i najekstremniji album na listi je ovaj holandskog producenta Mitchella van Dinthera, koji po drugi put pokušava da poništi klasično poimanje džez benda. Umesto na pažnju poklonjenu individualnim solistima, akcenat stavlja na aktivno objektivno slušanje muzike. Pri takvim poduhvatima on se igra tišinom, bukom, nelinearnim strukturama. Deonice koje su mu prosledili neki od vrhunskih improvizatora kao što su Evan Parker, Peter Evans, Niels Broos ili Peter Eldh, vođen usmenim mudrostima Alejandra Jodorowskog, spaja u maničnim dekonstruktivnim manirima ludog naučnika.
7. Anteloper – Pink Dolphins (International Anthem)
Neka ovo bude moj poslednji pozdrav zaista prerano preminuloj Jaimie Branch. Anteloper je njen poslednji projekat s bubnjarem Jasonom Nazaryjem. Album koji je umešno i strpljivo producirao Jeff Parker donosi maštoviti spoj fri-džez improvizacije i gruvova sastavljenih od ritmičkih obrazaca i elektronskih zvučnih slojeva.
6. Marta Sánchez – SAAM (Spanish American Art Museum) (Whirlwind Recordings)
Kroz veoma kompleksnu muziku koja objedinjuje moderni džez, folk uticaje i čak rigidnost klasične muzike, Marta Sánchez sa svojim dugogodišnjim kvintetom uspešno balansira između španskog temperamenta i kreativnosti njujorške moderne scene kojoj već duže vremena pripada.
5. Eve Risser Red Desert Orchestra – Eurythmia (Clean Feed)
Priključivši svom White Desert Orchestru članove iz Malija na mahom perkusivnim instrumentima, pijanistkinja Eve Risser je svojim izvanrednim kompozitorsko-aranžerskim darom spojila evropsku improvizaciju i orkestraciju sa zapadnoafričkom kulturom. Drugim rečima, izuzetne slobodne džez improvizacije nje i njenog standardnog ansambla kreativno se nadograđuju na hipnotičke poliritmije. Pri tome jedna tradicija ne zasenjuje drugu ni u jednom trenutku.
4. Alexander Hawkins Mirror Canon – Break A Vase (Intakt)
Britanski pijanista je još jednom trijumfovao u potrazi za kompromisom između slobodne improvizacije i ambiciozno raspisanih struktura. Dodajući ansamblu uvek ubedljivog i dinamičnog Shabaku Hutchingsa, kroz fascinantan niz autorskih kompozicija i improvizacija odaje čast svojim herojima kao što su Henry Threadgill i Anthony Braxton.
3. Emile Parisien – Louise (ACT)
Pre 10 godina je francuski saksofonista Emile Parisien izdao prvenac za etiketu ACT i od tada iz godine u godinu zadržava status mog omiljenog sopraniste u godišnjim pollovima. Jubilej obeležava upravo ovim spektakularnim albumom. Vrlo je teško balansirati između harmonske sofisticiranosti i sviračke frenetičnosti, ali ova ekipa konstantno od kontrolisanog haosa pravi čistu poeziju. Uvek sam bio skeptičan prema pločama snimljenim u all-stars postavama, ali muzičari zvuče koherentno kao da ceo život sviraju zajedno.
2. Zoh Amba – Bhakti (Mahakala Music)
Sa svojih tek 22 godine, saksofonistkinja Zoh Amba je već par godina sveprisutna ličnost na njujorškoj fri-džez i avangardnoj sceni. Ove godine je svirala na barem četiri bitna albuma, a ja izdvajam ovde sjajni Bhakti, odsiran s neverovatnom strašću i intenzitetom kakvim su raspolagali i njeni uzori Albert Ayler i David S. Ware, a koja se prosto ne dozvoljava lažirati. Na klaviru je Micah Thomas a na bubnjevima Tyshawn Sorey.
1. Jakob Bro & Joe Lovano – Once Around The Room: A Tribute to Paul Motian (ECM)
Dostojna posveta jednom od bubnjara koji je redefinisao ulogu svog instrumenata u džezu, dvojice bliskih saradnika koje deli jedna generacija, ali je svaki na svoj način definisao Motianov umetnički put u jednom periodu njegove karijere. Album svakako može da funkcioniše i izvan ove etikete jer sadrži samo jednu Motianovu kompoziciju. Ostalo su izvrsne autorske numere dvojice muzičara.
Kao što sam u uvodu obećao, sledi još 10 albuma na koje treba obratiti pažnju.
- Moskus – Papirfuglen (Hubro)
- Portico Quartet – Next Stop (Gondwana)
- The Comet Is Coming – Hyper-Dimensional Extension Beam (Impulse! Records)
- Immanuel Wilkins – The 7th Hand (Blue Note)
- Avram Fefer Quartet: Juba Lee (Clean Feed)
- Andrew Cyrille, Elliott Sharp, & Richard Teitelbaum – Evocation (Infrequent Seams)
- Emmet Cohen: Uptown In Orbit (Mack Avenue Music Group)
- Rob Mazurek Quartet – Father’s Wing (RogueArt)
- Tom Skinner – Voices of Bishara (Brownswood Recordings)
- Oren Ambarchi / Johan Berthling / Andreas Werliin – Ghosted (Drag City)