Shinjuku Crawl Trag koji je Otomo Yoshihide ostavio u istoriji japanske, ali i svetske improvizovane muzike i avangarde dubok je i neizbrisiv. Od ranih poigravanja sa klasičnim instrumentima, trakama i gramofonima, do kompleksnih avangardnih projekata kao što su bili Ground Zero ili Ensemble Cathode, preko redukcionističkih onkyo radova pa sve do povratka (ne baš) klasičnom džezu u Otomo Yoshihide’s New Jazz Quintet/Orchestra, ovaj diplomirani muzikolog stvarao je muziku barem onoliko zvučno zavodljivu koliko je bila intelektualno provokativna.

Sa druge strane, The Thing su verovatno najeksplozivnija stvar koja se u poslednjih deset godina dogodila evropskom džezu i spajanje Yoshihideovog post-modernog pristupa sa „action jazz“ filozofijom Gustafssona i ekipe je kad-tad moralo da se desi.

Shinjuku Crawl snimljen je pre dve godine u Tokiju, a za miks pultom sedeo je niko drugi do Jim O’Rourke. Prva stvar koja u vezi ove ploče pada u oči je koliko je ona zapravo jednostavna, čak na neki način konzervativna. Yoshihide se ovde drži samo električne gitare, instrumenta koji uglavnom svira u svom džez orkestru, a The Thing sviraju isključivo svoje matične instrumente, bez upada elektronike koja će nekoliko meseci kasnije postati deo njihovog živog seta.

Ovo je ploča koja improvizaciju pokazuje kao ono što jeste – proces, a ne proizvod. Nema definitivne verzije muzike zabeležene tokom ovog sešna, što je simbolisano i kroz tri „pokušaja“ da se naslovna kompozicija privede nekakvoj konačnoj formi. U prvom, energija koju muzičari emituju je najintenzivnija, sa Gustafssonovim saksofonom koji vrišti iz sve snage i Yoshihideovim distorziranim vah-vahom. Drugi pokušaj je već opušteniji, otvorenije naklonjen igri i imaginaciji, dok u trećem muzičari dostižu potrebnu ispražnjenost od želje da zadovolje bilo kakvu formu pa je u njemu igra najzanimljivija, a buka najopasnija.

Gustafsson je, naravno, najglasniji evropski tenorista (ako svesno ne uzmemo u obzir patrijarha Brötzmanna), ali njegovo sviranje na ovom albumu ne iscrpljuje se u sipanju vatre i krvi, naprotiv. Ležerno bi-bap fraziranje usred sveopšteg krša i loma podseća na to da je The Thing nastao iz poštovanja prema Donu Cherryju, čoveku ideje i melodije, ne samo razobručene ekspresije. Nilssen-Love i Flaten su najvrelija fri-džez ritam sekcija na planeti u ovom trenutku i njihovo prelaženje iz zapaljivog gruva u slobodne pasaže i natrag bilo bi dovoljno samo za sebe, čak i da ostala dvojica muzičara nisu bili prisutni.

Yoshihideovo sviranje je ovde u određenom smislu najzanimljivije. Otomo je više priučeni nego pravi gitarista i njegova uloga u sopstvenim sastavima najčešće se tiče atmosfere i boje, a ne dominiranja zvučnom slikom. To je i ovde velikim delom slučaj. Međutim, Yoshihide bez mnogo stida preuzima i čeonu poziciju, pokazujući lekcije koje je naučio od pokojnog Masayukija Takayanagija. Naravno, za razliku od Takayanagijeve agonijom ispunjene ekspresije, Yoshihideova buka je smirenija, emotivno uzdržanija, a bujice tečnog metala koje ispušta kroz gusto rastinje ispleteno od akustičnih instrumenata skandinavske trojke daje muzici nove dimenzije i značenja.

Shinjuku Crawl dopunjen je sa još tri improvizacije u kojima se proširuje igranje tišinom i bukom, gestovima i ćutanjem. Iako Gustafsson ploču opisuje kao „eksploziju“, istina je i da ovaj album sadrži mnogo materijala za kontemplaciju, podsećajući da njegovi autori nisu nikakva dečurlija koja samo vikom ume da privuče pažnju. Sveden po konceptu, ali moćan u izvedbi, Shinjuku Crawl je izvrstan komad klasične improvizacije i još jedan odgovor na večito pitanje šta gitara treba da radi u džezu. The Thing i Yoshihide i dalje sarađuju, često nastupajući zajedno. Kako smo ih sve već (doduše odvojeno) gledali u Beogradu, možda i nije uzalud nadati se da će se i ova eksplozija jednom desiti na nekoj domaćoj bini.

 

 

 

 

Mats Gustafsson – tenor i alt saksofon

Ingebrigt Håker Flaten – kontrabas

Paal Nilssen-Love – bubnjevi

Otomo Yoshihide – električna gitara

3 komentara na “The Thing with Otomo Yoshihide – Shinjuku Crawl (Smalltown Superjazz)”

  1. jošihideov doprinos suvremenoj glazbi stvarnoo je čudesan, fascinira me kako je na gigu NJO-a s gustafsonom u zg, gdje sam sreo i nikolu, ponovio na detalj čitave kompozicije koje smo doživljavali kao organizirani kaos… a ono što je napravio obradom ‘orange was the color of her dress, then blue silk", oduševilo je čak i urednicu na trećem programu koja je jednom starijem kolegi dobro natrljala nos zbog bernharda gunthera…

  2. ha, kada je najavio da će odsvirati obradu neke stare japanske pesme za koju niko nije čuo, ja mu poverovao 🙂 a posle sam u raportu sa koncerta napisao da ta pesma mnogo liči na "orange was the color of her dress, then blue silk…" )

    evo i linkova za tri teksta o tom koncertnom danu, uključujući i intervju s otomom:

    http://nikolamarkovic.blogspot.com/2008/04/dan-sa-otomo-yoshihideom-1-pre-koncerta.html

    http://nikolamarkovic.blogspot.com/2008/04/dan-sa-otomo-yoshihideom-2-koncert.html

    http://nikolamarkovic.blogspot.com/2008/04/dan-sa-otomo-yoshihideom-3-intervju.html

  3. Ovaj opis za Yoshihideovu gitaru i to sto pruza odgovor sta gitara treba da radi u jazz-u mi se posebno svidja. Gledacu da nadjem album sto pre.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


*

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.