Umro je Markes, a makondski kišni dani kao da su se preselili u Srbiju. Imaginarno građanstvo se i bez vanrednih parlamentarnih izbora ujedinilo ispod najprodavanijeg svetskog brenda: kineskih kišobrana. Jedini razdor u skladnom ovdašnjem ljudskom svemiru se dešava u dane koji obiluju slobodnim vremenom sa kojim bi nešto trebalo i učiniti.
Vojska amrela se sklapa i povlači, bilo u letargične strelce ili u pešadijske odrede za uništavanje kućnih i beskućnih patina. Najmalobrojniji rodovi lenjivaca posustaju i sklanjaju se u zabarikadirane prostore.
Gurajući se laktovima da me rad ne prigrli, ulazim u svet svojih prašnjavih knjiga, razmišljajući da li će iko ikad napisati Pukovniku, jer njemu nema ko da piše. I da li se pukovnik u Sećanjima na svoje tužne kurve i sam katkad rastuži. Okrećem se i kirjanjevski posvećujum nosačima zvuka, onim po podu i onim na policama, vešto izbegavajući da ne oskrnavim trapavim prstima zastor.
Praznik je. Svoj, u znoju izvojevan, neradnički dan odvajam od svih društvenih zala i nazivam ga sebičnim. U taj dan ne heklam, ne kuvam i ne otvaram nikome vrata. U taj dan slušam novi CD Jurija Kejna i ćutim.
Uveče bolna leđa od ležanja, ali uši pune pijanističkih vratolomija. Mirnu sreću prekida zvonjava telefona…
(I više nego potpuni) transkript razgovora:
KG: Nešto proveravam. Brzo izdeklamuj tri najveća džez imena!
SM: Lester Jang, Bili Holidej i Čarli Parker.
KG: To nisu najveći, Parker jeste, hajde ispočetka!
SM: Djuk Elington, Čarli Parker i Džon Koltrejn.
KG: Elington je bio najveći kompozitor, ali ne i najveće džez ime. Koltrejn je bio Če Gevara džeza, ali ne i jedan od trojice, uozbilji se!
SM: Luj Armstrong, Čarli Parker i Telonijus Monk!
KG: Nije Monk, ne lupetaj, nego…
SM: Slušaj ti, Armstrong je najveći džez promoter. Čarli Parker jeste stvorio bibap, ali on bi nastao i bez njega, Lester Jang je već bio na 70% do bapa. A uzgred, Čarli je hteo da bude Lester (zloba; prim.a.)
KG: Nije Parker zbog same pojave bapa veliki, nego sve što je stvorio se i danas prosvirava, dosvirava, nadgrađuje i živi.
SM: Ovaj test/pitanje „ko su najveći“ sam iz prvog puta položila kod Mileta Pavlovića, jednog od tri naših veličanstvenih trubača, a sada sam neznalica?
KG: Nisi, ali i jesi jer razmišljaš pogrešno. Jeste Armstrong, jeste Parker, a treći je Majls Dejvis. Da nije stvorio fuziju, gro današnje muzike ne bi bila odsvirana! E, o ta tri imena ću pisati.
SM: Piši o kome hoćes, jer ne postoji univerzalni merač da tvoja tri imena budu aksiom. Uostalom, ako ćemo o svetom trojstvu, čine ga:
1. Džango Renart, posebno ostrvo,
2. Džez muzika,
3. Telonijus Monk, poseban svemir.
Svoje naredne slobodne dane provedoh u naporu da osmislim svoje pitanje kao indirektan i bolniji udarac za gospodina KG-a – ako ikad više bude pozvao u nevreme. Četvrtog dana izađoh poput Generala iz svog lavirinta i uzviknuh: Ko su tri najveća imena u srpskom džezu i zašto? E, to još niko nije rekao, napisao, saoštio. Da sad čujem pametnjakovića – zna li ovu trojicu veličanstvenih! A ja ću u inat KG-u transkriptovati naš razgovor, pa da vidimo ko će o kome koliko i šta napisati!
“Sveto Trojstvo”. I transkripti 🙂 I slobodni dani sa kojima treba “nešto učiniti”. I Pukovnik, kome nema ko da piše i kurve i pozivi telefonski…Sve je tu. Fenomenalno. Moje čestitke 😉
Tri najveca… ispade da su lista i redosled ne-toliko-bitni. Pa cak ni sama tema (iako meni vrlo bitna) nije toliko kljucna kad neko ovako pise. Citala bi sa zadovoljstvom sve i da se radi o deterdzentu ili grckim trgovcima :)Moje cestitke i samo napred, sa uzbudjenjem ocekujem sledece izdanje!
Jako sam veseo kada vidim da je Kenny G naučio srpski radi tebe 🙂