Mesto: Bitef Art Cafe, Beograd / Datum: 11.10.2023 / Foto: Danica Trajković

Intermezzo

Kada u Srbiji kažemo ”džez muzičar”, ta apozicija se neminovno vezuje za Vasila Hadžimanova. To je njegov životni atribut i misija, kao i krst.

Još od prvog albuma iz 2001. započela je odiseja za njegovu grupu, kao maticu njegovog izraza. Za to vreme grupa je prošla kroz nekoliko faza i postava. Sastav je tradicionalno okupljao harizmatične muzičare naklonjene sviračkom virtuozitetu, a takodje je postalo i sredstvo promocije i podrške nekim od najvećih talenata na srpskom džez nebu.

Učiniti džez u Srbiji autorskom muzikom koja je nešto više od žive reprodukcije standarada daleko je teže nego što izgleda. Vasil je kroz jazz/rock/world/ethno fuziju uspeo da nadje publiku koju ova muzika dotiče i koja godinama dolazi na koncerte sa očekivanjima koje VHB profesionalno ispunjava. Umetnički projekti naravno prolaze kroz razne procese i tako u različitim fazama grupe publika i to šira, uža, stručnija, nestručna, hipsterska, klasičarska, džezerska, rokerska oformljuje i svoje mišljenje o zvuku koji čuje. Ta percepcija zavisi od same muzike koju donosi bend, ali i, što je vrlo važno, konteksta u kome se i na koji način muzika prezentuje i kako je i sa kakvim očekivanjima doživljava slušalac.

Za širu publiku Vasil je jedan od retkih domaćih džez muzičara za koga su uopšte i čuli, a on gotovo po pravilu s pravom izaziva pozitivnu reakciju ljudi iz sveta pop, rok, fjužn i klasične muzike, sa kojima je uostalom na mnogobrojnim projektima i učestvovao – od Bisere Veletanlić, Stefana Milenkovića, Marka Đorđevića, Dušana Jevtovića do Darkwood Duba, Miška Plavog…

Medju okorelim džez fanaticima njegov pristup je u poslednjoj fazi nailazio u određenoj meri na nezainteresovanost. Oni su želeli pre svega da čuju avangardnog i manje zabavnog, naglašeno artističnijeg Vasila koji sedi za akustičnim klavirom; i u tom smislu njegovi klavirski dueti sa Bojanom Zulfikarpašićem, kao i period albuma i koncerata sa Davidom Binneyem nailaze na mnogo više razumevanja.

S druge strane, objektivno se mora poštovati to što je bend uspeo još odavno ono što je neskriveni san svakog sastava, a to je da nadje i pridobije vernu publiku koja će kupovinom ulaznica za koncert podržati i dati potpuno opravdanje postojanju grupe. Lično ne znam dugovečniji i, za srpsku scenu, adekvatniji sastav koji zapravo funkcioniše na Balkanu i koji uz sebe ima epitet ”džez”.

Koncertna promocija

Klub Bitef Art Cafea bio je ispunjen sa oko 350 duša, ljudi uzbudjenih da čuju bend koji očigledno redovno prate. Tu je naravno i bend u jednoj sprezi očekivanja publike i slobode u tome do koje mere mogu razvući formu klupskog džez nastupa, a da ne osete da su zakinuli ni sebe ni publiku.

Vasil je na iznenađenje prisutnih predstavio izmenjenu postavu benda. Za bubnjevima je Viktor Filipovski (koji je već neko vreme član benda na mestu potpuno drugačijeg bubnjara Peđe Milutinovića), a na perkusijama Ratko Dautovski (opet drugačijeg temperamenta od bivšeg perkusioniste Bojana Ivkovića). Branko Trijić i Bojan Ivković nisu više deo grupe, iako su učestvovali u snimanju albuma, što je donelo odredjene promene u karakteru zvuka grupe.

Ono što su ove izmene donele jeste definitivno pojačan mantrički etno senzibilitet koji razigrano funkcioniše sa kotrljajućim gruvom Miroslava Tovirca. Rastko Obradović sa tenor saksofonom solista je grupe i u toj ulozi je umirujuće autoritativan u temama, dok u nekoliko numera vrlo spretno gradi svoje improvizacije do kulmunirajućih, tehnički vrlo kontrolisanih pasaža.

Pesme zvuče naravno drugačije nego na albumu Keyf. Neke zvuče čistije, jasnije i konkretnije, neke zvuče kao da još treba da dožive rearanžmanske tretmane kako bi novi bend prodisao kroz njih.

Svirka je celokupno gledano miks gustine, težine, ozbiljnosti, razigranosti, klupske sviračke prakse i gotovo filmskih tema koje dominiraju tematskom estetikom.

Grupa je odsvirala repertoar albuma Keyf, a numere su se nizale u umerenim i bržim tempima i definitivno držale publici pažnju.

Sve ovo deluje kao da je VHB u procesu, i da će sa svojim slušaocima ići u pravcu koji će možda predstavljati novo poglavlje benda. Žanrovski, sa fjužn jazz/rocka, sa elementima funk muzike, ka world ethno orijentalnom zvuku ukrštenom sa senzibilitetom primenjene muzike.

Coda

Projekat VHB je u zreloj fazi postojanja, a to znači da očigledno daruje profesionalne uslove muzičarima, što je za uslove naše zemlje presedan. Pored toga, Vasil može da se dodatno opusti i da proba da ovu vrlo interesantnu postavu razigra na način kako bi uz više muzičke interakcije medju samim članovima i kroz ukrštanje muzičkih i personalnih senzibiliteta došao do radikalnije inovativnog izraza; tako da novi VHB dobije zaista novi zvuk, dok dok onaj stari koji je ranije dominirao treba da se pusti hvatajući neki novi impuls.

Još uvek postoji refleksna sklonost ka rešenjima koja su efikasno funkcionisala u prošloj inkarnaciji grupe. Ali ovaj bend zaslužuje da pesme kao ”Gipsy” i ”Afgan Samba” budu putokaz lideru u kom pravcu grupa može da dostigne kreativni vrhunac. Možda ima prostora i da se tematski u smislu kompozicije Vasil organski pomeri ka harmonskom minimalizmu i ka temama koje bi “naterale” ljude da ih prepoznaju i emotivno dožive (kao njegov hit “Ohrid” izveden na bis, koji je publika uz pevušenje nagradila najjačim aplauzom). Uvodjenje nekog drvenog duvačkog (klarinet npr.) ili etno instrumenta (zurla, kaval…) sigurno bi značajno uticalo da se bend usmeri na world ethno polje koje mu prirodno, čini mi se, najviše i pogoduje. Time bi možda napravio balans izmedju klavijature, saksofona i bas gitare sa već pomenutim kreativnim potencijalom makedonskih bubnjara i perkusioniste. Ako je ovo korak ka takvom ishodištu onda treba pokazati poštovanje prema Vasilu i njegovom riziku da uplovi u novu etapu svog zvučnog vokabulara.

Zaključak

Na kraju krajeva mogu reći da sam lično zadovoljan što Vasil nosi srpski džez barjak, jer to radi uz puno pažnje i truda, naravno uz uspehe i stranputice. Ako ono što on radi ispunjava njega i njegove članove grupe kao i publiku, onda je to ono što i jeste – jedan od najuspelijih projekata unutar srpske autorske džez scene koja kuburi pre svega i upravo sa publikom i mogućnošću komunikacije.

VHB je na putu koji treba ispratiti.

<blockquote class="instagram-media" data-instgrm-captioned data-instgrm-permalink="https://www.instagram.com/reel/CyVdAVIMj8Y/?utm_source=ig_embed&amp;utm_campaign=loading" data-instgrm-version="14" style=" background:#FFF; border:0; border-radius:3px; box-shadow:0 0 1px 0 rgba(0,0,0,0.5),0 1px 10px 0 rgba(0,0,0,0.15); margin: 1px; max-width:540px; min-width:326px; padding:0; width:99.375%; width:-webkit-calc(100% - 2px); width:calc(100% - 2px);"><div style="padding:16px;"> <a href="https://www.instagram.com/reel/CyVdAVIMj8Y/?utm_source=ig_embed&amp;utm_campaign=loading" style=" background:#FFFFFF; line-height:0; padding:0 0; text-align:center; text-decoration:none; width:100%;" target="_blank"> <div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;">Prikaži ovu objavu u aplikaciji Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center; margin-bottom: 24px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 224px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 144px;"></div></div></a><p style=" color:#c9c8cd; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; line-height:17px; margin-bottom:0; margin-top:8px; overflow:hidden; padding:8px 0 7px; text-align:center; text-overflow:ellipsis; white-space:nowrap;"><a href="https://www.instagram.com/reel/CyVdAVIMj8Y/?utm_source=ig_embed&amp;utm_campaign=loading" style=" color:#c9c8cd; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:normal; line-height:17px; text-decoration:none;" target="_blank">Objava koju deli jazzin.rs (@jazzinrs)</a></p></div></blockquote> <script async src="//www.instagram.com/embed.js"></script>

Jedan komentar na “Vasil Hadžimanov Band u Bitefu: Bend u zreloj fazi postojanja”

  1. Dobar dan,
    Kompozicija “Afghan Samba” je zaista drugačija, izdvaja se i nosi novu i svežu energiju i polet. Isto tako, nosi i određenu težinu, pa se ne može reći da je samo slušljiva i catchy, već i kompleksna, treba je pažljivo slušati a ne samo čekati udar pulsirajućeg refrena. Ova numera predvodi postepeno napredovanje ka novom ili novijem zvuku, ali ne treba ni stari, poznati izgubiti iz sluha, treba ga se uvek prisetiti iliti, kako je naslovljena jedna pesma s ovog albuma, “Reminisce”.
    Srdačan pozdrav,
    Perica Tokić.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.